MotoGP Tech: Geen enkele verbetering is succesvol met de Ducati GP25.

Met de Desmosedici GP24 had Ducati nu een solide en sterke motorfiets. Francesco Bagnaia, Jorge Martn en Enea Bastianini, die 16 Grand Prix overwinningen won in 20 wedstrijden, opnieuw, gaf het bedrijf de wereldkampioenschappen aan de renners, groepen en fabrikanten. Het had een belofte om uit te dagen voordat de zoon verder zou gaan, die als de GP25 zal leven. Dat is ook aangetoond. Waar de etappe tussen de GP23 en GP24 een duidelijke vooruitgang was, was het prestatieverschil tussen de GP24 en GP25 veel minder merkbaar.

Ducati nam de beslissing om de innovatieve motorwand van de GP25 te verwijderen op de laatste dag van de testrit in Thailand Buriram. De tekortkomingen in het remgebied zijn meer dan goedgemaakt voor de kleine voordelen van het nieuwe blok in termen van versnelling ten opzichte van zijn voorganger. Door de onzekerheid rond de motorwand nam Ducati in 2025 de beslissing om de GP24-muur te verdelen onder alle zes bestuurders. De nieuwe versie werd niet gehomologeerd door het Europese product, wat vooral jammer is omdat de vooruitgang tot eind 2026 vastloopt. Om zoveel mogelijk risico’s te nemen, zijn , Bagnaia en Fabio di Gianntonio uitgerust met het motorblok van vorig jaar.

Ducati’s voorjaarstest omvatte meer dan alleen het vergelijken van de website stenen. De nieuwe GP25’s voertuig en de gewijzigde aerodynamische onderdelen voor de nieuwe motorfiets werden uitgebreid getest. Er bestaat grote onzekerheid over de vraag of het nieuwe voertuig daadwerkelijk gebruikt kan worden in het weekend van de races. Davide Tardozzi, de crew manager, maakte al een implicatie dat deze rol niet kwam zoals verwacht. Daarom is het zeer waarschijnlijk dat Marquez, Bagnaia en Di Gianntonio dit jaar het GP24-kader zullen moeten gebruiken.

Fairing veranderde enkele details

Ducati was ook in de omstandigheden voor de Desmosedici, met verschillende aerodynamische combinaties. De nieuwe vliegtuigen van de GP24’s en GP25’s werden getest door acteurs Márquez en Bagnaia. Het recht van de GP25 volgt dezelfde koers als de GP24, maar met enkele aanpassingen. Eerst de veren aan de voorkant: voor de GP25 gebruikt Ducati ook een vleugel met twee horizontale elementen, die met de buitenkant verbonden zijn. Het rapport van het lagere aspect is echter enigszins veranderd ten opzichte van vorig jaar (zie onderstaande dia met de GP25 links en de GP24 rechts).

Francesco Bagnaia, Ducati Team

Het ontwerp van de zijpootveren op het plateau is veranderd met de GP25, iets verder terug. Deze armen zijn wat ronder en kleiner geworden dan vroeger. Aan de andere kant zijn de zogenaamde “downwash pijpen” gemonteerd onder de cockpitbasis iets groter geworden dan de GP24. Ducati hoopt de hoeveelheid hand op vormen te verhogen door dit te doen. In 2025 kan het idee met de &nbsp, downwash pijpen worden gecombineerd met de relatief uitzonderlijke eerlijkheid erachter. Nadat de fiets onder een helling is, moet er een soort vloereffect in de contouren.

Toch is de meest dramatische verandering met de Ducati GP25 het aero contrast met de achterkant van het apparaat. Het in Bologna gevestigde bedrijf gebruikt de stekels op de staart van de motorfiets al vele jaren, en dat is in 2025 niet veranderd. Márquez en Bagnaia konden de hals controleren met een extra lepelvormige verbetering aan beide kanten in Maleisië en Thailand. Dit contrast, bestaande uit twee kleinere elementen, kan de luchtbeweging naar de stekels erboven verhogen. Dit kan leiden tot meer downforce en dus meer hand.

de indrukwekkende nieuwe zwart gekleurde Ducati toevoeging.

de indrukwekkende nieuwe zwart gekleurde Ducati toevoeging.

Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen

Of Ducati daadwerkelijk de nieuwe aerodynamische componenten kan toepassen voor de eerste wedstrijdtrip, die tussen 28 februari en 2 maart in Thailand zal worden afgerond, is nog steeds een mysterie. ” We moeten dit zorgvuldig onderzoeken. Ik deed twee operaties op donderdag met het vliegtuig voor 2025, en terwijl ik dat deed, was ik erg snel. Het verandert echter ook het evenwicht van de fiets enigszins. We moeten dus de snelle en langzame bochten onderzoeken en bepalen welke ons het meest ten goede komt in de tweede helft van de tijd,” aldus Marquez na de test in Buriram. kan worden voortgezet zodra de carnaval zijn weg terug naar Thailand in twee weken …

Meer MotoGP systemen:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Marc Marquez

Álex Marquez

Franco Morbidelli

Francesco Bagnaia

Fabio Di Gianntonio

Fermín Aldeguer

Ducati Team

VR46 Racing Group

Gresini Racing

Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.

Kenteken melden

Plaats een reactie