De Formule 1-presentaties verlopen dit jaar iets anders dan normaal, aangezien de Formule 1 vanwege haar 75ste jubileum op 18 februari een groots evenement organiseert in de O2-arena in Londen. Daardoor kunnen de teams van tevoren geen echte meters maken met de nieuwe auto, aangezien de kans dan bestaat dat deze gespot wordt op het circuit en de kleurstellingen dan al voor dat evenement uitlekken. Aangezien het de afgelopen jaren regelmatig gebeurde dat deze uitlekten, hoopt F1 dat het met een groot evenement waar alle teams in een keer alle kleurstellingen onthullen, niet het geval zal zijn.
Dat betekent ook dat de echte nieuwe F1-auto’s – bij het evenement draait het alleen om de kleurstellingen – op zijn vroegst enkele dagen voor de officiële testdagen in Bahrein te zien zullen zijn. Dat leidt tot verschillende strategieën bij teams. Zo heeft Red Bull Racing besloten om geen eigen presentatie te organiseren en zal de echte RB21 dus pas bij de wintertest voor het eerst te zien zijn. Mercedes heeft ook de presentatie van de nieuwe auto, de W16, van de kalender gehaald. Bovendien zal er niet zoals gebruikelijk een shakedown plaatsvinden op het circuit van Silverstone.
De Mercedes W16 zal in plaats daarvan op het Bahrain International Circuit voor het eerst te bewonderen zijn. Dat gebeurt dan wel nog een dag voordat de officiële testdagen beginnen. Op 25 februari heeft Mercedes namelijk een filmdag op de planning staan in Sakhir. Hierdoor kan Mercedes haar tijd voor vertrek naar Bahrein optimaal benutten terwijl het ook laat zien dat er vanuit Mercedes genoeg vertrouwen is in de nieuwe auto. Tijdens een filmdag mogen teams maximaal 200 kilometer rijden. Dat resulteert op het circuit in Bahrein in maximaal 36 ronden. Elk team krijgt twee van die filmdagen per jaar en deze worden grotendeels gebruikt om promotiemateriaal op te nemen, maar kunnen ook fungeren als een shakedown.
Mercedes hoopt in het laatste jaar van de huidige reglementen de lijn van vorig jaar door te kunnen trekken. De eerste jaren van het nieuwe reglement verliepen desastreus, maar vorig jaar was er al duidelijke vooruitgang te zien – zij het in wisselvallige vorm. Naar verwachting zullen de auto’s van dit jaar echter geen al te grote verschillen vertonen ten opzichte van 2024, aangezien de teams massaal naar de grote regelrevolutie van 2026 kijken en daar nu al mee aan de slag mogen gaan.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Mercedes
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates