
De productie van een auto kost veel natuurlijke materialen en produceert veel CO2-uitstoot. Daarom lijkt rijden een natuurlijke keuze. Een auto delen is beter voor de planeet, maar veel minder efficiënt dan aanvankelijk werd gedacht.
In overeenstemming met eerder onderzoek, kan een auto de impact op de planeet verminderen met 37 of zelfs 51 % ten opzichte van een voertuig van een man. Uit een Frans onderzoek is gebleken dat het rebound-effect dit zeer rood maakt.
Frans onderzoek naar auto-onderdelen
Onderzoekers aan de Universiteit Leiden, Levon Amatuni, beweren dat bedrijven en onderzoekers nauwelijks het stuitereffect in overweging nemen. Dit houdt in dat auto-onderdelen in deze situatie vaker worden vervangen door gloednieuwe voertuigen dan door particuliere voertuigen, en dat bestuurders aanmoedigen om te rijden wanneer ze normaal de bus, fiets of trein zouden gebruiken.
Dit verandert niet significant hoe mensen die gebruik maken van auto delen systemen rijden. Ze gebruiken in deze situatie vaak alternatieve vervoerswijzen, zoals treinen en bussen. Hoewel dit een natuurlijke selectie is, geven deze vervoerswijzen ook broeikasgassen uit.
Groener ook
Vanwege al deze factoren genereert een auto slechts tussen de 3 en 18 procent minder milieuvoordelen dan een eigen auto. Het is dus ongetwijfeld milieuvriendelijker dan het bezit van een voertuig, maar het is niet echt natuurlijk.
Heb je jezelf gecorrigeerd? Contacteer ons. We zijn dankbaar.