Ondanks belangrijke problemen werkt KTM momenteel aan de MotoGP website voor 2027.

Vanwege grote financiële problemen doorloopt KTM momenteel vrijwillig een faillissementsprocedure in de hoop daar als bedrijf sterker uit te komen. De hele situatie zorgde voor grote vraagtekens achter de voortzetting van het MotoGP-project, maar ondanks druk van schuldeisers bleef de fabrikant uit Mattighofen volhouden dat haar deelname niet in gevaar was. Het eerste bewijs werd geleverd in Maleisië, waar KTM gewoon aan de start van de Shakedown Test verscheen, maar tijdens de onthulling van de livery’s van het fabrieksteam en Tech3 leverde Pit Beirer een volgend bewijsstukje.

De motorsportdirecteur van KTM onthulde tijdens zijn gesprek met de media dat zijn werkgever al bezig is met de ontwikkeling van de nieuwe MotoGP-motor voor 2027. Het kampioenschap stapt dat jaar over op een nieuw technisch reglement met onder meer beperkingen voor de aerodynamica én een verkleining van de motorinhoud tot 850cc. De ontwikkeling van de nieuwe motorfiets kost klauwen met geld en dus was er speculatie dat KTM daar de middelen niet voor zou hebben. Volgens Beirer klopt dat niet en is de ontwikkeling inmiddels van start gegaan. 

“Voor 2027 staat het nog in de kinderschoenen, want de reglementen waren tot voor kort nog niet klaar en staan nog altijd niet 100 procent vast. Je kunt op dit moment nog geen motorfiets bouwen, maar onze engineers werken wel aan de motor voor 2027”, onthulde Beirer. “Dit is echter nog niet het moment om al een fysieke motor te hebben. Er zit natuurlijk ook logica achter qua timing. Na 25 februari bevinden we ons zeker in een andere situatie en hebben we meer zekerheid over de langetermijntoekomst. Er is nog genoeg tijd om te gaan werken aan het fysieke product, maar we werken al aan de basis voor de motor voor 2027. Dat hoort bij de planning.”

Toch toekomst in MotoGP?

Die 25 februari waar Beirer aan refereert, is de dag dat de schuldeisers van KTM stemmen over het herstructureringsplan dat het merk heeft ingediend. Volgens dat plan krijgen de schuldeisers minimaal 30 procent terug van het bedrag dat ze aan KTM hebben geleend. De verwachting is dat er na die datum meer duidelijkheid komt over de toekomst van het bedrijf, maar ook van de gehele race-afdeling. Beirer verwacht echter dat KTM van plan is om voor de lange termijn in de MotoGP te blijven. “Ik kan echt garanderen dat we een supersterk plan hebben voor de toekomst van dit bedrijf en dat is geen kwestie van één of twee jaar en ook geen kwestie van één of twee jaar racen. We willen KTM hier voor altijd laten zijn – inclusief de race-afdeling.”

Meer over KTM:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

KTM Factory Racing

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie