Wie wordt er F1-kampioen in 2025?
Laurens Stade: Oscar Piastri. Oké, mijn eerste ingeving was toch wel en vaak zeggen ze dat je beter op je eerste ingeving af kunt gaan, maar ik kijk ook graag naar een outsider als kanshebber – ook omdat dit meer recht geeft om op te scheppen als je het dan toch bij het juiste eind hebt – en in Piastri zie ik een heel sterke, kalme coureur die berekenend kan rijden. Op basis van de laatste races van 2024 is de favoriet voor 2025 en als het de snelheid van de testdagen kan vasthouden, zie ik de Australiër zomaar voor de titel gaan. is misschien nog een tandje sneller als het om pure snelheid gaat, maar Piastri zie ik toch wat constanter presteren. Combineer dat met zijn verbeterde bandenslijtage en toegenomen ervaring en hij kan voor zijn eerste titel sinds de Formule 2 gaan.
Erwin Jaeggi: Max Verstappen. Hoewel Red Bull niet per se meer de snelste auto heeft, beschikt het team nog altijd wel over de beste coureur – een coureur die bovendien iedere race maximaliseert. De grootste dreiging komt opnieuw van McLaren, maar Lando Norris en Oscar Piastri zullen punten verspelen met hun onderlinge strijd. zal ook sterk zijn, maar zal zich te veel fixeren op zijn nieuwe teamgenoot bij , , wat hem mogelijk punten zal kosten.
Ronald Vording: Afgaande op de wintertest zou Lando Norris het meest voor de hand liggende antwoord zijn. McLaren beschikt sinds Miami al over de snelste auto en lijkt dat afgaande op de wintertest nog altijd te hebben. Ik heb Oscar Piastri persoonlijk hoog zitten en denk dat hij mentaal rustiger is, meer een killer, maar vorig jaar was het verschil in pure snelheid tussen Norris en Piastri toch nog significant. Daardoor is de vraag hoe snel Piastri de stappen zet die hij vroeg of laat zeker gaat zetten. Maar goed, deze rubriek heet gewaagde voorspellingen hè? Dan moet ik toch Max Verstappen zeggen. En ja, dat is met de huidige stand van zaken gewaagd. Tegelijkertijd is het niet wereldvreemd als je kijkt hoe hij sinds Miami met een mindere auto stand heeft gehouden. Een belangrijk verschil is dat de buffer nu weg is en dat Verstappen wellicht niet meer kan rijden zoals in sommige races van 2024 (Austin, Mexico), maar goed, hij heeft meermaals laten zien dat hij weet wat er nodig is om een titel binnen te slepen.
Casper Bekking: Charles Leclerc. Ik denk dat hij de heerlijkste winter uit zijn F1-loopbaan heeft gehad. Alle aandacht ging uit naar zijn nieuwe teamgenoot Lewis Hamilton, waardoor Leclerc in alle rust kon voorbereiden op wat komen gaat. Ik denk dat de Monegask qua ‘race execution’ heel veel kan leren van de zevenvoudig wereldkampioen, en met zijn kwalificatiesnelheid zit het al wel snor. Tel daarbij op dat Hamilton zich voorbeeldig zal gedragen en de ideale tweede man is als Leclerc echt om de prijzen meedoet, en voilà: daar is de wereldtitel voor Leclerc.
Wie of wat wordt de grootste verrassing van het jaar?
Laurens: Het is zonde dat hij in de rijdt en zich dus waarschijnlijk niet helemaal in de schijnwerpers kan rijden, maar ik verwacht dat Gabriel Bortoleto als rookie een ijzersterke indruk gaat maken. In je eerste jaar in de Formule 2 kampioen worden, dat is slechts weinig coureurs weggelegd geweest. Charles Leclerc, George Russell, Oscar Piastri, , Lewis Hamilton… Vier van die coureurs rijden nu voor topteams en het zou me niet verbazen als Bortoleto dit jaar op de radar van topteams komt te staan. Kijk ook maar naar Franco Colapinto, die meteen aan een team als werd gelinkt na zijn indrukwekkende debuutoptreden… Zoiets kan snel gaan in de Formule 1.
Erwin: Andrea Kimi Antonelli. Hoewel hij tegenviel in de Formule 2, kijk ik van alle nieuwelingen toch nog het meest naar hem uit. De Italiaan is van nature snel en mag zijn debuut maken in een auto waarmee hij in elk geval in de top-acht moet kunnen finishen. We zullen door zijn gebrek aan race-ervaring op het hoogste niveau zowel positieve als negatieve uitschieters van hem zien, maar dat is ook gelijk de reden waarom het debuutseizoen van Antonelli op de lange termijn het meest zal blijven hangen.
Ronald: De blik zal (bijzonder) snel op 2026 gaan en dus kunnen ze gaandeweg het jaar weer wat wegzakken, maar ik kijk uit naar . Alhoewel de ‘headline times‘ uit de wintertest niks zeggen, waren de long-runs en de productieve dagen hoopgevend. Verder is het rijdersduo met en van hoog niveau, zeker voor een middenmoter. Verhalen van Norris dat ook teams buiten de top-4 races kunnen winnen, lijken me te optimistisch en niet aan de orde, maar en Williams hebben goede papieren voor de titel ‘best of the rest‘, de vijfde plek bij de constucteurs. Het Franse team zou dat normaliter moeten redden, maar als Williams er ook maar enigszins van in de buurt komt, dan zou dat al een mooie opsteker zijn. En vergeet niet, dit is in Grove slechts een overgangsjaar.
Casper: Alpine. Ik denk dat de Fransen de goede lijn van de tweede seizoenshelft van 2024 doortrekken. Niet met Jack Doohan uiteraard, die ligt er na een handvol races uit. Met en Franco Colapinto heeft de formatie twee rappe rijders in dienst. En met Flavio Briatore aan de macht haal je het niet in je hoofd om een misstap te begaan, niet als coureur en niet als teamlid. Alpine wordt het vijfde snelste team en scoort zelfs twee podiumplaatsen in de tweede helft van het jaar!
Wie krijgt de eerste boete voor schelden in 2025?
Laurens: Waarschijnlijk ik, als deze hele discussie rondom schelden nog lang blijft aanhouden. Maar als we dan toch een coureur moeten aanwijzen die een boete krijgt voor schelden, dan zou ik naar een van de twee Racing Bulls-coureurs neigen. Van Yuki Tsunoda weten we al dat hij soms zijn emoties de vrije loop laat gaan, wat gepaard kan gaan met een krachtterm hier en daar. Zijn nieuwe teamgenoot Isack Hadjar kan soms rustig overkomen op de boordradio, maar klinkt toch ook regelmatig behoorlijk fel. Als hij na een race niet genoeg afkoelt, kan hij zomaar die eerste boete oppakken. Ik geef de onervaren Hadjar dan de grotere kans op die boete.
Erwin: Ik denk niet dat een F1-coureur dit jaar een boete voor vloeken krijgt. Het was naar mijn beleving sowieso al niet het geval dat er aan de lopende band gevloekt werd in de persconferenties. Rijders zijn zich maar al te goed bewust van het feit dat ze zich omwille van de sponsors netjes moeten gedragen. En als er al een keer per ongeluk werd gevloekt, volgden er steevast excuses voor het gebezigde taalgebruik. De nieuwe straffen hebben er in mijn ogen alleen maar toe geleid dat er onredelijk veel aandacht is gekomen voor dit onderwerp. Het zal tot gevolg hebben dat coureurs alleen nog maar voorzichtiger zullen zijn en net dat ene vloekwoord vanaf nu op het laatste moment wordt ingeslikt.
Ronald: Eigenlijk is het moment al geweest, al was dat geen FIA-evenement en is het niet bestraft. Maar bij de allereerste camera die Yuki Tsunoda na de winterstop tegenkwam, was zijn antwoord op de vraag hoe het leven momenteel is: “Ehh, it’s fucking cold ehhh I mean freaking cold!” Het voorbeeld geeft meteen aan hoe compleet onzinnig deze discussie is en dat we (nou ja, de FIA) er bijzonder rap mee moeten kappen. Het leidt alleen maar af en gaat werkelijk nergens over. Maar goed, in de Engelse voorspelrubriek heb ik laten noteren dat Verstappen waarschijnlijk het vaakst genoemd wordt, maar ik door Tsunoda’s aanstekenede enthousiasme voor hem ga. En die woorden heeft de Japanner meteen al waargemaakt.
Casper: . Het is en blijft een ongeleid projectiel, hoe lang hij ook in de Formule 1 rijdt. Aston Martin zakt voor mijn gevoel dit jaar nog verder af, tot grote frustratie van de gehele familie Stroll. Zoonlief kan het (uiteraard) niet bolwerken tegenover Alonso, maakt meer en meer fouten in een poging de boel te compenseren en doet nog meer domme dingen dan we al gewend zijn. En daar zit regelmatig een vloekwoord bij als hij zijn frustratie uit na weer een teleurstelling.
Wie of wat wordt de grootste teleurstelling?

Laurens: Een teleurstelling betekent dat we er ergens wat verwachtingen van hadden, dus Sauber valt in ieder geval af. Ik zou dan toch gaan voor Aston Martin. Er wordt al jaren flink in het team geïnvesteerd, maar in 2024 heeft de renstal uit Silverstone laten zien nog niet helemaal raad te weten met de auto zelf. Het team snakt naar de komst van topontwerper Adrian Newey en aangezien hij weinig impact kan maken op de auto voor 2025, verwacht ik dat Aston Martin als een van de eerste teams de focus volledig naar 2026 verlegt. Dat gaat dit jaar dan dus wel ten koste van de prestaties, maar dat maakt voor zo’n team natuurlijk weinig uit als het in 2026 direct vooraan mee kan doen.
Erwin: Lewis Hamilton bij Ferrari. Hij is door de Italianen als de grote verlosser ontvangen. Maar eigenlijk verwacht ik dat Charles Leclerc dit jaar de boventoon zal voeren bij de Scuderia. Behalve dat ik Leclerc op het moment sneller acht dan Hamilton, zal de Brit ook nog wel wat tijd nodig hebben om te wennen aan hoe alles bij Ferrari werkt.
Ronald: Ik ga met Laurens mee en zet ook in op Aston Martin, maar naast de focus op 2026 ook om een andere reden. Ik denk overigens niet dat ze zo dramatisch zullen zijn als dat het tijdens de wintertest leek. In sommige lijstjes is Aston Martin als negende team weggezet, met enkel Sauber er nog achter. Ik gok dat de auto wel iets beter is dan dat, al zal de formatie weinig potten breken. De tweede reden – naast de focus op 2026 – is structureel. Het team heeft geen line-up om de torenhoge ambities te matchen. Lance Stroll kennen we allemaal en ik krijg ook de indruk dat de jaren bij beginnen te tellen, ondanks het enorme respect voor zijn loopbaan. Als het qua pure snelheid iets minder wordt, valt dat niet op doordat zijn teamgenoot geen referentie is. En als dit jaar tegenvalt voor Aston Martin, is dat ook nog geen ramp, maar voor de lange termijn moet Lawrence Stroll toch echt flink de portemonnee trekken voor een andere coureur…
Casper: Zoals Laurens al terecht opmerkt: zonder verwachtingen geen teleurstelling. Dan vallen er al heel wat teams en rijders af en kom je automatisch uit bij iemand waar de verwachtingen hoog zijn. Dus ga ik voor Lando Norris. De verwachtingen zijn zo hoog dat het alleen maar tegen kan vallen. Ik denk dat hij nog steeds te veel fouten maakt en te wisselvallig presteert om uiteindelijk met de hoofdprijs naar huis te gaan. En ik betwijfel of hij dit jaar Piastri gaat verslaan.
Waar eindigt Lawson in de WK-stand, en hoeveel races wint hij?
Laurens: Als hij zijn eerste seizoen namens Red Bull gewoon mag afronden, zie ik Liam Lawson – afhankelijk van de auto – nog wel in de top-vijf eindigen, zij het dan ook op P5. De Nieuw-Zeelander staat dan wel in de schaduw van Max Verstappen en moet vooral zo dicht mogelijk in de buurt blijven, maar het seizoen telt weer 24 races en met een veld dat zo dicht bij elkaar zit, zullen de races zeker niet voorspelbaar verlopen – kijk maar naar de hoeveelheid verschillende winnaars in 2024. Ik zie Lawson wel zijn eerste F1-zege pakken, al zal hij daar dan waarschijnlijk wel genoegen mee moeten nemen voor dit jaar.
Erwin: Ik denk dat Liam als zevende eindigt in het kampioenschap, wat een plekje hoger zou zijn dan vorig jaar. Behalve Max zullen ook Lando Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, George Russell en Lewis Hamilton aan het einde van het jaar boven de Nieuw-Zeelander staan in het klassement. Ik verwacht verder dat Liam geen Grands Prix zal winnen tijdens zijn eerste jaar bij Red Bull, simpelweg doordat het team prioriteit zal moeten geven aan Max, wil het dit jaar opnieuw kampioen worden bij de coureurs. Mogelijk dat Liam nog een sprintzege mag boeken, als dank voor de inzet.
Ronald: Ik zou eveneens P7 zeggen, maar om het geen eenheidsworst te maken, noem ik P6 maar. Dat zal gebeuren zonder zege, maar is geen schande. Veel belangrijker is dat hij de woorden van Helmut Marko en ter harte neemt, die uit zijn eigen ervaring bij Benetton put. Lawson moet vooral niet te snel te veel willen, en niet te veel naar Verstappen kijken. Want als je dat wel doet en er niet bij komt, dan dreigt het Pérez-scenario waarin je impliceert ander materiaal te hebben en qua set-up de gekste sprongen gaat maken. From bad to worse, zoals de Britten zeggen. Lawson moet vooral in de oren knopen dat hij geen gekke dingen moet doen. Het is dit jaar nog belangrijker dan voorheen, doordat teams hun middelen moeten verdelen tussen de 2025- en de 2026-auto. Iedere euro aan schade is nog pijnlijker.
Casper: Ik ga voor P7 in de WK-stand. We moeten niet vergeten dat hij pas elf GP’s achter zijn naam heeft staan. Hoewel hij daarin goed heeft gepresteerd, zal er ook een dipje komen en zal hij ook fouten gaan maken. Ik denk dat mede-rookie Andrea Kimi Antonelli in basis de snellere is, maar ook nog iets vaker in de muur staat. Daarom eindigt de Italiaan nog achter Lawson, maar de overige rijders van de gevestigde orde staan boven hem. En qua zeges? Nul.
Je wildste voorspelling voor 2025
Laurens: gaat het seizoen 2025 niet uitrijden met de huidige line-up. Isack Hadjar mag het seizoen wel uitrijden, maar de ogen zijn al gericht op het talent Arvid Lindblad. Hij heeft genoeg punten voor een superlicentie en de verwachtingen van de jonge Brit zijn hooggespannen. Red Bull zal hem dus snel willen evalueren en met de nieuwe regels van 2026 op komst, zou Racing Bulls er halverwege het seizoen voor kunnen kiezen om Yuki Tsunoda de deur te wijzen ten faveure van Lindblad. Tsunoda heeft immers geen toekomst bij Red Bull – tenminste, dat zou je toch denken als hij aan zijn vijfde seizoen begint bij wat in feite een opleidingsteam is…
Erwin: Geen boetes voor vloeken, is dat niet wild genoeg als voorspelling?
Ronald: Het sluit een beetje aan bij wat Erwin aangaf, maar ik denk dat Hamilton het gaat afleggen tegen Leclerc. Het is verfrissend om de nieuwe energie bij Lewis te zien (ook van dichtbij in de paddock) en zijn move is goed voor de sport. Ook hier geldt weer: niets dan lof en respect voor Hamilton en zijn carrière. Ik denk alleen dat er in de huidige mediahype te gemakkelijk aan Leclerc voorbij wordt gegaan. Er wordt vaak gelachen om de foutjes van de Monegask op stratencircuits, maar daar staat tegenover dat hij verschrikkelijk snel kan zijn over één rondje. Die kwaliteit had hij al, maar daar heeft hij vorig jaar nog de consistentie qua race pace aan gekoppeld. Het is misschien een beetje onder de radar gebleven, maar dat Leclerc ondanks Ferrari’s worsteling met de vloer in het midden van 2024 toch nog een kans had op de runner-up positie in Abu Dhabi, zegt heel veel. Ook Leclerc zal op scherp staan door alle media-aandacht voor Hamilton en zich van zijn allerbeste kant willen laten zien.
Casper: De titel voor Leclerc, Doohan na een paar races vervangen, podiums door Alpine en Piastri verslaat Norris: dat zijn nog niet voldoende wilde voorspellingen? Nou, vooruit dan. Ik denk dat Audi zich terugtrekt als eigenaar van Sauber. De economie stort in, er is geen draagvlak meer binnen het merk en de prestaties op de baan blijven erbarmelijk. De formatie wordt opgekocht door een investeringsmaatschappij uit een of ander oliestaatje.
Voorspel mee: Kopieer onderstaand lijstje en vul jouw voorspellingen in bij de comments!
Kampioen:
Grootste verrassing:
Eerste scheldboete:
Grootste teleurstelling:
Eindstand en zeges Lawson:
Wildste voorspelling:
In dit artikel
Redactie Motorsport.com Nederland
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates