Organisatie GP Australië grijpt in na F1-crashes in 2024

Het semi-stratencircuit van Albert Park was de afgelopen jaren al flink aangepakt in de hoop om de races een stuk spectaculairder te maken. Daar leek de organisatie deels in te zijn geslaagd, maar in de Grand Prix van 2024 kwam wel naar voren dat bocht 6 een probleempunt vormde. Daar ging Alexander Albon op vrijdag al hard van de baan – met als gevolg dat hij de rest van het weekend in de auto van Logan Sargeant door moest – en George Russell stuiterde op gevaarlijke wijze terug de baan op na een crash in de slotfase van de race. De Mercedes kwam toen midden op de baan tot stilstand terwijl de race nog bezig was. Dat was een gevaarlijke situatie, aangezien bocht 6 een snelle, maar relatief blinde bocht is. 

“Bocht 6 was een van de voornaamste aanpassingen die we aan het circuit hadden doorgevoerd om deze sneller te maken voor de start van de DRS-zone op het achterste rechte stuk”, legt Tom Mottram, chief events officer van de Australian Grand Prix Corporation, uit tegen Speedcafe. In samenspraak zijn er nu dus omwille van de veiligheid opnieuw dingen veranderd rondom die bocht. Volgens Mottram is er niks aan de rechterzijde van de baan veranderd, maar zit het allemaal aan de linkerkant. De bocht zelf blijft intact, maar de kerbstones op de exit zijn aangepast, het astroturf is weggehaald, de baanafzetting verplaatst en er zijn meer TecPro-barriers geplaatst.

“Er ligt nu een 90 meter lange kerbstone”, verklaart Mottram. “Voorheen was dat 50 meter aan schuine kerbstones, die meer op de entry van bocht 7 lagen. We zijn met de FIA overeengekomen dat we die kerbstones moesten aanpassen naar een negatieve [vlakke] kerbstone over de hele lengte. Op die manier schiet je niet van de kerbstone af wanneer je het schuine deel raakt. We hebben een halve meter aan betonnen berm toegevoegd vóór de grindbak, om daar een beetje speling te hebben voordat ze de grindbak ingaan. Bovendien hebben we de bandenstapels en TecPro-barriers met twee meter naar achteren verschoven en meer TecPro-barriers aan het einde toegevoegd. We hebben de versmalling afgevlakt om incidenten te voorkomen die we [vorig jaar] hebben gezien.”

De Grand Prix van Australië vormt dit jaar voor het eerst sinds 2019 weer de opening van het Formule 1-seizoen. De race vindt plaats op 16 maart.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie