Porsche introduceert de vernieuwde 911 Carrera S: een uitvoering die binnen
de Carrera-reeks het gat dicht tussen de standaard 911 Carrera en de
sportievere 911 Carrera GTS. De aandrijflijn van de 911 Carrera S is verbeterd
en levert nu prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de vorige generatie
911 Carrera GTS. Bovendien beschikt de vernieuwde 911 Carrera S over een
uitgebreide standaarduitrusting en meer mogelijkheden voor personalisatie dan
de reguliere 911 Carrera. De 911 Carrera S is verkrijgbaar in zowel een
Coupé- als Cabriolet-uitvoering.
Vernieuwde motor
De 3,0-liter zescilinder boxermotor met dubbele turbo is grondig vernieuwd
voor de vernieuwde 911 Carrera S. Het vermogen is toegenomen tot 353 kW / 480
pk met een koppel van 530 Nm, wat een stijging van 22 kW / 30 pk betekent ten
opzichte van zijn voorganger. Tegelijkertijd zijn de emissies verlaagd. Porsche
heeft dit bereikt door onder andere nieuwe turboladers te installeren en de
koeling te verbeteren. De nieuwe 911 Carrera S is geïnspireerd op het
ontwerp van de vorige generatie 911 Turbo-modellen. De Coupé accelereert
van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en haalt een topsnelheid van 308 km/u. Het
vermogen wordt overgebracht via een achttraps PDK-transmissie (Porsche
Doppelkupplung).
Standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de 911 Carrera S is uitgebreid. De uitvoering
wordt geleverd met Matrix LED-koplampen, 20/21-inch Carrera S-wielen, een
sportuitlaatsysteem met zilverkleurige uitlaatpijpen, en Porsche Torque
Vectoring Plus (PTV+), dat niet beschikbaar is op de reguliere Carrera. Het
nieuwe remsysteem, overgenomen van de 911 Carrera GTS, belooft een verbetering
in rijdynamiek. Dit systeem, met rode remklauwen en remschijven van 408 mm voor
en 380 mm achter, claimt uitstekende remprestaties.
Voor wie extra prestaties zoekt, zijn er optionele aanpassingen beschikbaar,
waaronder het Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systeem en het
PASM-sportonderstel. Dit sportonderstel verlaagt de rijhoogte met 10 millimeter
en kan worden gecombineerd met achterwielbesturing. Ook een liftsysteem voor de
vooras, HD-Matrix LED-koplampen en het Sport Chrono Pakket met de Porsche Track
Precision App (bedoeld voor circuitgebruik) zijn optioneel beschikbaar.
Het hydraulische dempersysteem van de 911 Carrera S is geoptimaliseerd, wat
volgens de fabrikant resulteert in verbeterde rijeigenschappen, meer precisie
en een verfijnder reactievermogen. De besturing, in combinatie met
achterasbesturing, zou directer zijn geworden, en de kinematica van de vooras
is aangepast.
Interieurdesign
Standaard is de auto uitgerust met een lederpakket in zwart, waarbij
stoelen, hoofdsteunen, dashboard, deurpanelen en het optionele achterzitsysteem
in de Coupé zijn bekleed met glad gelooid, zwart leder. Neerklapbare
achterstoelen zijn zonder meerprijs beschikbaar als alternatief voor de
standaard tweezitsindeling; de Cabriolet beschikt standaard over een 2-persoons
achterbank. Optioneel is een uitgebreider lederen interieur leverbaar, waarbij
extra delen zoals het dashboardkastje, de zijpanelen en de stoelbasis worden
bekleed.
Prijs
De vernieuwde Porsche 911 Carrera S is nu te bestellen als Coupé of
Cabriolet bij de acht Nederlandse Porsche Centra. De eerste leveringen starten
in het voorjaar van 2025. Prijzen beginnen bij € 218.400 voor de 911
Carrera S, de Cabriolet is er vanaf € 235.900.