Het was de eerste naam die er echt tussenuit sprong bij de presentatie van Haas F1 in de fabriek in Banbury: Laura Müller. Zij is bevestigd als nieuwe race-engineer van Esteban Ocon. De Duitse – een zelfverklaarde Michael Schumacher-fan die werktuigbouwkunde studeerde in München – is de eerste vrouwelijke race-engineer ooit in de Formule 1. Teambaas Ayao Komatsu is zich terdege bewust van de betekenis van haar promotie, maar benadrukt ook dat zij niet alleen is aangenomen op basis van geslacht.
Komatsu heeft ook racestrateeg Carine Cridelich gecontracteerd, die op 1 maart bij het team komt vanuit haar huidige functie bij Racing Bulls. Beiden benadrukken de groeiende acceptatie – en het succes – van vrouwen in cruciale technische functies. Müllers promotie voelt vooral als een cruciaal moment voor vrouwelijke ingenieurs en is een duidelijke boodschap van wat er mogelijk is voor jongere generaties.
“Laura Müller en Ronan O’Hare [race-engineer van Oliver Bearman] zijn allebei performance-engineers geweest”, legt Komatsu in gesprek met onder meer Motorsport.com uit. “Ronan heeft meer ervaring dan Laura, want hij werkte voorheen bij Williams terwijl Haas voor Laura het eerste F1-team is waar zij voor werkt. Maar zij tonen allebei goede potentie en vastberadenheid. We hebben dus besloten om intern te promoveren omdat dit ook een goede boodschap is voor iedereen.”
Gevraagd door Motorsport.com naar de promotie van Müller en welke kenmerken zij met zich meebrengt in de rol van race-engineer, antwoordt Komatsu: “Zij is vastberaden en werkt heel hard. Ze heeft een heel goede werkethiek. Kijkend naar de persoonlijkheden, dan zie ik dat Esteban ook behoorlijk vastberaden is. Wat dat betreft denk ik dus dat zij een drijvende kracht zullen zijn en dat hun persoonlijkheden overeenkomen. Als zij een probleem ziet, dan graaft ze diep en stopt ze niet bij het eerste antwoord. Sommige mensen stoppen met graven wanneer zij het eerste antwoord vinden en zeggen dan ‘geweldig, ik heb de oplossing gevonden’, en gaan dan door. Maar zij weet dat er nieuwe vragen zijn om te beantwoorden. Haar vastberadenheid is wat mij het meeste imponeert. Ze is nog vrij jong maar tegelijkertijd behoorlijk ervaren. Ze heeft wat begeleiding en ondersteuning nodig, maar met haar werkethiek denk ik dat ze snel vooruitgang kan boeken.”
Goede combinatie
Foto door: Andy Hone
Müller voegde zich in 2022 bij Haas F1, toen zij in het simulatorteam aan de slag ging. Later ging ze door als performance-engineer en nu mag zij dus Ocon tijdens de vrije trainingen, kwalificaties en races van de nodige informatie voorzien. “Laura kwam hier voor het werk met de simulator”, vertelt Komatsu. “En toen was ze bij enkele races. De afgelopen jaren wisselden we de performance-engineers af. Zij heeft toen interesse getoond [in de baan als race-engineer]. En qua radiocommunicatie is zij heel helder en zeer kalm.”
“Ik weet dat de technische en persoonlijke kant zeer belangrijk is, zeker als je race-engineer bent. Ik zag dus in Laura en Esteban een combinatie die heel goed zou kunnen werken”, aldus Komatsu. Ocon heeft tijdens de Testing of Previous Cars op Jerez al kunnen werken aan de band met zijn nieuwe race-engineer, wat ook het geval was voor Bearman met O’Hare. Volgende week zullen zij weer allemaal bij elkaar komen voor het maken van de zitjes voor de coureurs.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Esteban Ocon
Oliver Bearman
Haas F1 Team
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates