Racing Bulls gelooft niet in ‘magie’ van afnemen onderdelen Red Bull

De afgelopen jaren nam Racing Bulls als zusterteam van Red Bull Racing al enkele onderdelen over, maar dit jaar zal het team ook nog de versnellingsbak en de voor- en achterwielophanging afnemen. Hiermee wordt de synergie tussen de twee teams groter, maar juist dat baart de concurrentie zorgen. McLaren was een van de luidste critici. CEO Zak Brown riep bijvoorbeeld al op tot het verbannen van dit soort ‘B-teams’ in de Formule 1. Hoewel die zorgen minder leken te leven door de terugvallende prestaties bij beide teams, zorgde de opmars van Haas F1 – dat veel onderdelen van Ferrari afneemt – weer voor twijfels. 

Sommige concurrenten vragen zich af of het voor teams mogelijk moet zijn om versnellingsbakken en ophangingen af te nemen. Tegelijkertijd kon een suggestie om teams in het middenveld – als zij eenmaal in de top-vijf zijn geëindigd – te forceren om hun eigen onderdelen te produceren op maar weinig steun rekenen. Racing Bulls-teambaas Laurent Mekies is van mening dat de huidige regels, die het dus toestaan om onderdelen bij andere teams af te nemen, juist geholpen hebben om de Formule 1 competitiever te maken. Bovendien valt het volgens de Fransman wel mee met het behaalde voordeel.

“Er was begin vorig jaar een hype dat mensen het gevoel hadden dat er iets magisch kon zitten in het feit dat iemand een versnellingsbak en ophanging afneemt”, zegt Mekies tegen Motorsport.com. “Maar het is geen nieuwe regel. Dit is al vijftien jaar zo en het is niet zo dat je teams ineens om het kampioenschap ziet strijden omdat zij onderdelen van iemand anders overnemen. Of dat zij vechten om de top-drie of top-vier, dat is gewoon nooit gebeurd.”

Niks veranderd

Mekies merkt op dat lobbyen bij de Formule 1 hoort, maar benadrukt dat deze specifieke regel het alleen maar mogelijk maakt om het veld competitief te houden. “Je had een top-vier en dan de rest. Als sport hebben we die onderdelen die gedeeld mogen worden, juist om te voorkomen dat je een eerste en tweede divisie krijgt en ervoor te zorgen dat we met twintig auto’s in een competitief veld kunnen rijden”, legt de teambaas uit. “Vanuit dat oogpunt is er niks veranderd. Verwacht je dat de regels voor 2026 iets anders zullen creëren? Nee. Sterker nog, de grid zal aan het begin van 2026 misschien meer uit elkaar liggen, want dat is wat nieuwe regels veroorzaken. Dus alles wat je kunt inzetten om te voorkomen dat die verschillen te groot worden, is goed.”

Het zou volgens Mekies ook niet logisch zijn voor de kleinere teams om alles zelf te produceren, al helemaal niet omdat het huidige budgetplafond de teams juist forceert om efficiënter te werk te gaan. “Maakt het voor de fans uit of je je eigen versnellingsbak hebt of niet?”, vraagt hij zich daarom ook hardop af. “Maar je kunt die gedachte nog uitbreiden. Is het juist om zoveel geld uit te geven aan de ontwikkeling van versnellingsbakken? Het was destijds gewoon een logische beslissing. We probeerden de kosten te drukken en het veld minder gespreid te hebben. Dat heeft daaraan bijgedragen en dat maakt een bedrijfsmodel als dat van ons of Haas mogelijk zonder dat we nog eens een x-aantal mensen hoeven toe te voegen. We zijn met meer dan 600 voor een middenveldteam. Ik denk dat het genoeg moet zijn om met twee auto’s te rijden!”

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

RB F1 Team

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie