Red Bull benoemt belangrijkste aspect van nieuwe auto Max Verstappen en Lawson

Meteen na het binnenhalen van Max Verstappens vierde wereldtitel liet technisch directeur Pierre Waché de wenkbrauwen enigszins fronsen in de paddock van Las Vegas. Op de vraag in hoeverre hij op dat moment vol vertrouwen was over de auto van 2025, luidde zijn reactie ‘not very confident‘, om er meteen aan toe te voegen dat dit ook de mindset moet zijn in de Formule 1. “Want als je wel vol vertrouwen bent, dan ben je dood.” Het zijn woorden waar Waché enkele weken later om kan lachen: “Nou ja, misschien ben je dan niet dood, maar je bent dan in ieder geval niet meer in deze business!”

Sneeuwbaleffect: Set-up gebruikt om problemen te counteren

Het tekent de mindset waarmee de technisch directeur de wintermaanden is ingegaan: er was werk aan de winkel, Red Bull moest aan de bak. Gevraagd wat het voornaamste verbeterpunt richting het Formule 1-seizoen 2025 is, twijfelt Waché geen moment in gesprek met Motorsport.com: “Het is duidelijk dat de balansproblemen het allergrootste punt voor ons zijn.” Dat geldt des te meer doordat de technisch directeur uitlegt hoe het ene aspect tot het andere heeft geleid in 2024. “Als je een balansprobleem hebt, dan probeer je de auto op een bepaald moment zo af te stellen om het balansprobleem tegen te gaan. Maar als je de hele afstelling baseert op het tegengaan van een balansprobleem, dan creëer je nog meer problemen. Daarbij moet je denken aan bandenslijtage, ongemakken over de hobbels en problemen met het rijcomfort.”

“Het is een sneeuwbaleffect. Als je naar de tractie kijkt, terwijl het echte probleem bij het ingaan van de bocht ligt, dan heeft het eigenlijk geen zin om naar de tractie te kijken. In dat geval moet je jezelf eerst focussen op het ingaan van de bocht, dus op de diepere oorzaak”, geeft Waché een voorbeeld. Voor de 2025-auto van Red Bull geldt exact hetzelfde: de andere ongemakken moeten ook aangepakt worden, maar alles begint met de onderliggende balans. “Het betekent niet dat we ons niet zullen focussen op de rest, begrijp me niet verkeerd, maar we moesten ons eerst richten op de balansproblemen.”

Wat betreft die andere ongemakken sprak Verstappen in aanloop naar 2024 nog over drie aspecten die voor verbetering vatbaar waren: hoe de Red Bull-auto over de hobbels ging, het gedrag over de kerbstones en langzame bochten. Het maakte Red Bull kwetsbaar op stratencircuits, hetgeen met name in Monaco aan het licht is gekomen. “Die dingen zullen er nog steeds zijn. We proberen ook die dingen te verbeteren, al begint al het begrip bij het balansprobleem en de set-up die is gebruikt om dat te corrigeren.” Het oplossen van de balansproblemen staat dus met stip bovenaan, al heeft Red Bull met het updatepakket uit Austin al wel een stap in de goede richting gezet. Waché maakt echter duidelijk dat die stap nog niet genoeg was en dat er met de RB21 verder op moet worden voortgeborduurd, ook met – zoals Verstappen terecht aangaf – ingrepen die tijdens het lopende seizoen niet meer mogelijk waren. 

Heeft Red Bull dit jaar wel een specifieke low-drag vleugel nodig?

Naast dit hoofdthema sprak Verstappen zich vorig jaar ook uit over het ontbreken van een specifieke low-drag achtervleugel bij Red Bull Racing. In Monza en Las Vegas betaalde het team uit Milton Keynes daar een prijs voor met een gebrek aan topsnelheid. Verstappen liet weten dat er voor zijn gevoel twee races waren ‘weggegooid’, al voegde hij er meteen aan toe dat die keuze met het budgetplafond te maken had. Het ontwerpen en maken van een specifieke low-downforce achtervleugel kost immers budget dat niet naar andere updates kan. “Het heeft met het budgetplafond te maken, maar ook met wat je vindt”, haakt Waché in. “Het is niet zo dat iets slechter is, puur doordat je een andere vorm hebt dan andere teams.”

Opgemerkt dat het Red Bull-ontwerp van 2024 in Monza en Las Vegas toch niet optimaal leek, reageert Waché: “Dat kan zijn, maar als je daar een enorm balansprobleem had, dan weet ik niet of die achtervleugel het grootste probleem was. We zullen ernaar kijken, wat we voor volgend seizoen doen en of we iets beters kunnen vinden. Ik verwerp zijn commentaar dat we niet genoeg hebben gedaan zeker niet, maar dat betekent niet automatisch dat we een betere oplossing vinden. Er bestaat een verschil tussen zeggen ‘anderen hebben dat en dat is beter’ en open-minded zijn. Met dat laatste [open-minded zijn] ben ik het volledig eens. We moeten kijken wat de beste oplossing voor onze auto is. Maar als je wel een speciale vorm ontwikkelt en je daar een tiende langzamer mee bent, waarom zou je die dan nemen?”

Lees meer:

In dit artikel

Ronald Vording

Formule 1

Max Verstappen

Liam Lawson

Red Bull Racing

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie