De Italiaanse Grand Prix op het circuit van Monza is voor Red Bull Racing het dieptepunt uit het voorbije Formule 1-seizoen geweest, zo concludeerden Max Verstappen en teambaas Christian Horner al snel. De balansproblemen die Red Bull had, zijn volledig zichtbaar geworden toen op de hogesnelheidstempel alle downforce van de auto ging. Het is een lezing die technisch directeur Pierre Waché deelt. “Als je een balansprobleem hebt en als je voor een bepaalde race alle downforce van de auto haalt, dan wordt de onderliggende balans nog belangrijker voor de rondetijd en ook voor het gevoel van de coureur.”
“Dat geldt al helemaal voor een coureur zoals wij die hebben met Max. Hij kan veel van de balansproblemen eruit filteren met zijn talent”, laat Waché tijdens een exclusief interview met Motorsport.com weten. “Op een low-downforce circuit is het veel minder goed mogelijk om de balansproblemen eruit te filteren, maar in bepaalde opzichten is dat weekend in Monza erg positief voor ons geweest. Daar zijn de problemen die we hadden enorm belicht.” Verstappen zei nadien dat alle bestaande plannen de prullenbak in konden en dat Red Bull volledig opnieuw moest beginnen met het werken aan een oplossing, al nuanceert Waché dat enigszins. “Maar aan die dingen waren we eerder al aan het werken.”
De lessen van Monza zijn tot uiting gekomen in het updatepakket van Austin, waar Red Bull onder meer met een nieuwe vloer voor de dag kwam. “We hebben de vloer aangepast en we konden enkele correlatieproblemen verhelpen. Dat ging gepaard met het verliezen van enige potentie, maar we hebben de correlatie en de balans wel enorm kunnen verbeteren. Het is zoals ik al eerder zei alleen nog niet genoeg.” Desondanks deed het Austin-pakket wel wat de technische afdeling ervan verwachtte. “Het pakket deed precies wat we wilden, ja. De aerodynamica-afdeling heeft daar erg goed werk mee geleverd. Het betekent dat ons begrip van de problemen correct was en dat we weer vooruit konden. Het betekent alleen nog niet dat we alles hadden opgelost, maar we hebben de balans al wel behoorlijk verbeterd.”
“FIA-documenten vertellen je niet hoeveel teams hebben gevonden”
In het mediacentrum van Austin werd reikhalzend uitgekeken naar het technische document van de FIA, waarin teams op de vrijdag van een raceweekend verplicht hun updates moeten doorgeven aan de media. Bij Red Bull werd een groot pakket verwacht, maar uiteindelijk stonden er slechts twee dingen vermeld in het document: aanpassingen aan de vloerranden en veranderingen aan de sidepods, vooral om de interactie tussen het bodywork en de vloer te verbeteren. In werkelijkheid was het updatepakket van Red Bull echter (veel) groter dan dat het document deed vermoeden, zo geeft Waché maanden later ook toe.
“Het FIA-document gaat alleen maar over de vorm en over de onderdelen die je hebt veranderd. Dat zegt niets over de karakteristieken of de hoeveelheid downforcepunten die je wint”, legt Waché uit. “Het pakket was groter, al weet ik natuurlijk niet wat de anderen doen.” Dat gezegd hebbende, maakt de technisch directeur duidelijk dat Red Bull zich bij het doorgeven van de updates wel aan de richtlijnen heeft gehouden. “We hebben de waarheid verteld: we hadden de vloer aangepast en we hadden een grote winst gevonden als het gaat om downforce ten opzichte van de correlatie. De correlatie met de windtunnel was een stuk beter. We hebben in het document dus niet gelogen, alleen vertelt dat document je niet hoeveel we precies hebben gevonden.” Teams spelen daar logischerwijs ook mee, om weliswaar de updates door te geven zoals verplicht is, maar om anderen niet wijzer te maken dan nodig.
In dit artikel
Ronald Vording
Formule 1
Max Verstappen
Red Bull Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates