Max Verstappen mag op dinsdag 25 februari het nieuwe strijdwapen van Red Bull Racing voor het eerst aan de tand voelen. Het team uit Milton Keynes heeft op die datum een filmdag gepland met de RB21. Teams krijgen twee filmdagen per daar toebedeeld en mogen daarop maximaal tweehonderd kilometer afleggen (was voorheen honderd) op speciale demobanden van Pirelli. De meeste teams kiezen voor een filmdag voorafgaand aan de collectieve vuurdoop om eventuele kinderziektes te ontdekken, al werkte Red Bull die test doorgaans op het circuit van Silverstone af.
Dit jaar is de keuze echter op het Bahrain International Circuit gevallen, zo heeft Motorsport.com vernomen. Zowel Verstappen als ook zijn nieuwe teamgenoot Liam Lawson komt op 25 februari in actie, alvorens een dag later de officiële wintertest begint. Teams krijgen dit seizoen – net zoals vorig jaar – drie collectieve testdagen om zich klaar te stomen voor de seizoensopener, die medio maart in het Australische Melbourne wordt verreden.
Red Bull Racing heeft eerder al aan deze website laten weten dat het dit jaar geen eigen autopresentatie houdt, zoals onder meer Ferrari en Williams dat wel doen. Red Bull houdt het bij het F1-evenement in Londen, waar alle teams en coureurs op 18 februari samenkomen om het 75-jarig bestaan van de Formule 1 als een officieel wereldkampioenschap te vieren. Tijdens dat evenement in de O2 Arena zullen fans echter nog niets wijzer worden over de nieuwe auto’s. Het gaat dan sec om de nieuwe kleurstellingen, die worden getoond op ofwel show cars of de auto’s van vorig jaar.
Technisch directeur Pierre Waché heeft in gesprek met Motorsport.com alvast laten weten dat het verhelpen van de balansproblemen het belangrijkste speerpunt is voor de RB21. Volgens hem probeerde Red Bull die balansproblemen vorig jaar tegen te gaan met de afstelling, waardoor er ‘een sneeuwbaleffect’ ontstond. “Het betekent niet dat we ons niet zullen focussen op de rest, begrijp me niet verkeerd, maar we moesten ons eerst richten op de balansproblemen.” De 50-jarige Fransman liet verder optekenen ‘open-minded’ te zijn over het pijnpunt dat Verstappen vorig jaar in Monza en Las Vegas aanstipte, waar Red Bull geen optimale low-drag achtervleugel had.
In dit artikel
Ronald Vording
Formule 1
Red Bull Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates