Het Formule 1-seizoen 2024 is er eentje met twee gezichten geweest voor Red Bull Racing. Het team met Max Verstappen in de gelederen begon dominant, maar moest sinds de Grand Prix van Miami toezien hoe anderen over beter materiaal beschikten. Verstappen heeft laten weten dat hij sinds Miami zelden de snelste auto van het veld heeft gehad. Het heeft geleid tot speculaties over de oorzaak daarvan, waarbij met name geruchten over een vermeend asymmetrisch remsysteem hardnekkig bleken onder fans.
‘Oorzaak moet bij anderen worden gezocht’
De FIA en concurrerende teams hebben al laten doorschemeren dat zoiets niet overeenkwam met de realiteit en ook technisch directeur Pierre Waché benadrukt dat tijdens een exclusief interview met Motorsport.com. Opgemerkt dat de grootste vraag na het Formule 1-seizoen 2024 blijft wat er rond Miami ineens is veranderd, reageert Waché: “Dat is een goede vraag, omdat wij de auto niet hebben veranderd. We hebben de manier waarop we de auto afstelden ook niet veranderd, dus het lijkt erop dat die ommekeer meer aan anderen lag dan aan onszelf, dus dat anderen een grote stap hebben gezet.”
In Miami kwam McLaren met een groot updatepakket voor de dag, waardoor Lando Norris competitief genoeg was om zijn allereerste Formule 1-zege te pakken. “Maar eerlijk gezegd hadden wij die race alsnog moeten winnen”, oordeelt Waché. Hij refereert ermee aan de ongelukkige safety car-timing voor Red Bull en de vloerschade die Verstappen opliep bij het raken van een zogenaamde bollard, een plastic paaltje aan de binnenkant van een bocht. “Maar we waren niet langer het snelst. Op dat moment waren we min of meer gelijk en was er duidelijk iets veranderd in hoe de dingen gingen, vooral bij McLaren.”
“Zij hadden minder bandenslijtage dan wie dan ook en hun pakket leek vanaf dat moment ineens erg goed te werken. Ik weet niet wat ze hebben gedaan, dat moet je aan hen vragen en niet aan mij!”, lacht de 50-jarige Fransman, die na het vertrek van Adrian Newey de grootste blikvanger is uit de technische afdeling van Red Bull. “Ik weet alleen wat wij met de auto hebben gedaan. Het gedrag van onze auto was vergelijkbaar met China”, duidt Waché op een race die Verstappen nog overtuigend won. “We brachten een upgrade in Suzuka en een upgrade in China en die dingen werkten goed. In Miami zaten we min of meer op hetzelfde niveau, maar zagen we dat McLaren in de race ineens de sweet spot wist te raken met hun performance.”
Waché niet geraakt door speculaties
Nadien borrelden onder fans de wildste verhalen op over asymmetrisch remmen en andere speculaties, maar Waché benadrukt dat Red Bull niets heeft gedaan. “Nou ja, we werken hard! Ik zeg niet dat we niets doen”, grapt de technisch directeur. “Maar de auto is niet veranderd, om dat heel duidelijk te maken. In de set-up was ook niets fundamenteel anders wat zou kunnen verklaren waardoor we langzamer waren. En wij kijken naar alles, naar alle details. Het is juist ons werk om deze dingen te bekijken en te begrijpen.”
Dat er door fans druk is gespeculeerd over de terugval, stoort Waché overigens niet. “Nee, dat beïnvloedt me niet. Het verandert namelijk niets aan het feit dat het team en ik ieder weekend de druk hebben om de best mogelijke auto te leveren. Speculaties en dingen die er omheen gebeuren, veranderen niets aan hoe je reageert. Ik heb genoeg druk en hoef mezelf niet nog meer [druk] op te leggen.” Waché benadrukt afsluitend nog eens dat de ommekeer rond Miami meer bij anderen moet worden gezocht dan bij Red Bull. “Wij waren vooral verbaasd door de stap van anderen. Ook als je ziet wat ze hebben gedaan, dan was dat niet enorm. Het was meer dat de hele auto [van McLaren] ineens samenkwam. Het was voor ons in ieder geval een grote verrassing.”
In dit artikel
Ronald Vording
Formule 1
Red Bull Racing
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates