Er werd een octrooi-pending systeem gecreëerd speciaal voor energie- en plug-in kruisvoertuigen. Een zelfklevende bal die een spleet in de energiebehuizing verzegelt is inbegrepen. De brandweer laat de schijf vrij met een sterke waterstraal om de discussiecellen onmiddellijk af te koelen met water in geval van brand. Zonder dit mechanisme kan een krachtvuur dagen duren en heeft het veel meer brandbluswater nodig. Dit stopt de thermische cyclus (snel verhogen van de temperatuur) in minuten.
Deze technologie is gebruikelijk op alle elektronische en plug-in hybride modellen van Renault, Dacia, Alpine en Mobilize. Dit programma heeft zeven patenten, en Renault gebruikt nu een open licentie om het te delen met de hele automobielindustrie.
De tweede belangrijke stap in de samenwerking van Renault Group met Jean Todt, de Special Envoy for Road Safety, is de opening van Brandweerman Access. Renault Group benadrukt haar inzet voor dit onderwerp tijdens de 4e wereldwijde ministeriële conferentie over verkeersveiligheid, de internationale ministeriële conferentie over verkeersveiligheid, die tot 20 februari in Marrakech is gehouden. In Marokko werkt Renault bijvoorbeeld samen met de nationale overheid om haar ervaring te bevorderen en verkeersveiligheidstaken te ondersteunen, onder meer via onderwijsprogramma’s op scholen.