De Renault 5 Turbo 3E is gebouwd op een speciaal ontwikkeld platform dat is
afgestemd op zijn prestaties. Als mini-supercar staat hij naast de Renault 5
E-Tech electric (stadsauto) en de Alpine A290 (sportieve stadsauto). Daarmee
past Renault Group dezelfde formule toe als in de jaren ’80 met de Renault 5,
Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo: de gedurfde uitstraling en sterke
merkidentiteit van Renault, gecombineerd met de competitiegeest en technische
expertise van Alpine.
Tegelijkertijd spelen andere strategische divisies een belangrijke rol.
Ampere levert expertise op het gebied van software en elektronische
architectuur, terwijl Mobilize geavanceerde oplossingen biedt voor
bidirectioneel laden (V2L en V2G). Daarnaast hebben verschillende partners hun
knowhow bijgedragen aan essentiële componenten, zoals de in-wheel-motoren
en de carbon fiber superstructuur. Zo profiteert de Renault 5 Turbo 3E optimaal
van de transformatie binnen Renault Group, die wordt aangestuurd door het
Renaulution-plan.
Stroomlijn
Aan de buitenkant heeft de Renault 5 Turbo 3E een pure supercar-uitstraling:
uitbundig en opvallend, met een prominente bumper en brede achtervleugel.
Tegelijkertijd blijft het ontwerp altijd gericht op sportiviteit, wendbaarheid
en optimale aerodynamica. Bij een elektrische auto speelt stroomlijn, naast het
gewicht, een cruciale rol in de efficiëntie en prestaties.
Het design van de Renault 5 Turbo 3E is onmiskenbaar geïnspireerd op de
originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Sommige kenmerken en details zijn
herkenbaar van de recente Renault 5 E-Tech electric, zoals de achterlichten en
de buitenspiegels. De essentie van dit project was om de iconische nalatenschap
van de legendarische modellen uit de jaren ’80 opnieuw tot leven te brengen,
met de nieuwste technologieën die zowel voor een moderne uitstraling
zorgen als de prestaties optimaliseren. Dit sluit aan bij het
retro-futuristische designconcept dat Renault eerder toepaste op de Renault 5
E-Tech electric en Renault 4 E-Tech electric.
Om de genetische basis van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2 te
herontdekken, is de Renault 5 Turbo 3E gebouwd op een compleet nieuw platform
met een speciaal ontwikkelde achterwielaandrijving. In vergelijking met de
Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang, 2,54 meter wielbasis) is de
voorruit verder naar achteren geplaatst en is de wielbasis verlengd tot 2,57
meter.
Aan de voorkant behoudt de Renault 5 Turbo 3E de kenmerkende opzet van zijn
voorgangers. De vierkante koplampen – nu uitgevoerd met led-technologie – lopen
door tot aan de rand van de motorkap. Daarnaast bevindt zich een slanke strip
met drie centrale secties en twee extra vierkante lampen, die oorspronkelijk
bedoeld waren als verstralers, maar nu dienen als led-dagrijverlichting.
De grote splitter rondom de voorbumper en de royale luchtuitlaat op de
motorkap dragen bij aan een optimale downforce en een perfecte gewichtsbalans
tussen de voor- en achterzijde. Om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk te
geleiden, zijn de luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper ontworpen om de
luchtstroom voor de wielen langs te sturen. De hogere luchtinlaten op de
achterste wielkasten leiden de luchtstroom onder de achterlichten en naar de
achterkant van de auto, terwijl de lagere luchtinlaten specifiek bedoeld zijn
voor de koeling van de remmen. De linker luchtinlaat verbergt bovendien subtiel
de laadpoort.
Aan de zijkant loopt een kenmerkende omlijsting rond de voorruitstijlen en
langs de daklijn, waarna deze naadloos overgaat in de achterspoiler. Dit design
is een duidelijke verwijzing naar de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2.
Daarnaast loopt een aerodynamische splitter over de carrosserie tussen de twee
achterlichten, terwijl onder de achterbumper een diffuser is geplaatst. De
efficiëntie hiervan wordt versterkt door de vorm van de bumper, die aan
beide zijden verder naar buiten uitsteekt.
De Renault 5 Turbo 3E is een echte tweezitter, met slechts twee portieren.
Onder de brede wielkasten verbergen zich 20-inch wielen, elk achterwiel is
voorzien van een eigen elektromotor. Alle vermogenselektronica bevindt zich
tussen de motoren, terwijl de batterij onder de vloer is geplaatst. Deze opzet
zorgt niet alleen voor een laag zwaartepunt en een optimale wegligging, maar
creëert ook verrassend veel bagageruimte – een unieke eigenschap voor een
auto met zulke extreme sportieve ambities.
Prestaties
Net als de Renault 5 E-Tech electric is de Renault 5 Turbo 3E ontwikkeld op
een speciaal EV-platform en architectuur, met als doel maximale prestaties
zonder compromissen. Het ontwerp is geoptimaliseerd om de auto zo licht
mogelijk te maken, wat zorgt voor een ongeëvenaarde wendbaarheid en
snelheid – volledig in lijn met de normen van supercars. Dit vertaalt zich in
een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden.
De ontwikkeling werd toevertrouwd aan Alpine, waar de ingenieurs hun
expertise in elektrische sportauto’s hebben bewezen met de A110
E-ternité, A290 en A390. Zij ontwierpen een speciaal aluminium platform
dat geschikt is voor verschillende aandrijfconfiguraties.
De batterij is onder de vloer geplaatst, wat het zwaartepunt verlaagt en de
Alpine-ingenieurs de vrijheid gaf om de afstemming en ophanging optimaal te
finetunen. Om het gewicht verder te minimaliseren, is de carrosseriestructuur
vervaardigd uit koolstofvezel – een extreem sterk en licht materiaal.
Ondanks de 70 kWh-batterij weegt de Renault 5 Turbo 3E niet meer dan 1.450
kilo. Met een vermogen van 540 pk (2 x 200 kW) levert hij een
vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk – vergelijkbaar met supercars. De
verwachte acceleratie van 0-100 km/u ligt onder de 3,5 seconden, terwijl het
rijbereik op de weg meer dan 400 km bedraagt (WLTP-cyclus, homologatie nog in
afwachting). Opladen met de 11 kW-boordlader duurt ongeveer acht uur.
Voor intensief gebruik op het circuit kan de Renault 5 Turbo 3E meerdere
snelle rondes rijden met een topsnelheid tot 270 km/u. Vervolgens kan hij
dankzij de 800-volt architectuur snelladen met een vermogen tot 350 kW. Het
opladen van de batterij van 15% naar 80% duurt onder ideale omstandigheden 15
minuten. Voor extra vermogen tijdens inhaalacties is een boost-knop op het
stuur geplaatst. Daarnaast kan de mate van regeneratief remmen worden ingesteld
op vier niveaus. Met MULTI-SENSE zijn vier rijmodi beschikbaar: Snow, Regular,
Sport en Race, waarbij de laatste ook de drift-assist-functie activeert.
Interieur
Het interieur van de Renault 5 Turbo 3E ademt pure autosport. De cockpit is
uitgerust met kuipstoelen en zespuntsgordels, terwijl veel componenten van
koolstofvezel zijn gemaakt om het gewicht te minimaliseren. Daarnaast zijn
hoogwaardige materialen zoals Alcantara toegepast op de stoelen en het
dashboard. De verticale handrem in rallystijl vormt het ultieme element voor de
opzwepende race-ambiance.
Voor de bestuurder bevinden zich twee OpenR-schermen van 10,1-inch en
10,25-inch, die rijgegevens, navigatie en multimedia tonen. De interface is
geïnspireerd op het dashboard van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2,
maar biedt tegelijkertijd de moderne rijbeleving die van een straatauto
verwacht mag worden – zelfs van een model met uitgesproken sportieve ambities.
Het OpenR Link-systeem met Google built-in, bekend van de Renault 5 E-Tech
electric en Renault 4 E-Tech electric, biedt toegang tot een breed scala aan
slimme Google-diensten, die continu worden geüpdatet. Dit omvat onder meer
Google Maps, waarmee bestuurders niet alleen hun route kunnen plannen, maar ook
laadsessies kunnen inplannen tot aan hun eindbestemming.
1.980 exemplaren
Een exclusieve auto voor bijzondere klanten vraagt om een unieke
marktbenadering. Als bevoorrechte partners zullen de dealers die de auto
reserveren deelnemen aan de voorfinanciering volgens het ‘upfront funding’
principe. De Renault 5 Turbo 3E wordt in een gelimiteerde oplage van 1.980
exemplaren geproduceerd – een eerbetoon aan het introductiejaar van de
originele Renault 5 Turbo. Elk exemplaar wordt genummerd en klanten krijgen bij
bestelling de mogelijkheid om hun favoriete nummer te kiezen. De Renault 5
Turbo 3E wordt aangeboden in verschillende belangrijke markten, waaronder
Europa, het Midden-Oosten, Japan en Australië. De reserveringen openen
binnen enkele weken en de eerste leveringen staan gepland voor de eerste helft
van 2027.