Renault presenteert Filante record 2025

Geïnspireerd door de legendarische 40 CV des Records (1925-1926),
Nervasport des Records (1934) en de Étoile Filante (1956), lijkt deze
eenzitter door de wind te zijn gevormd. Het is niet alleen een stijlstudie,
maar ook een demonstratie van uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie en
geavanceerde technologie. Dit benadrukt de toewijding van Renault aan innovatie
en meer duurzame en efficiënte mobiliteit.

De Renault Filante Record 2025 zal te zien zijn op de autoshow
Rétromobile in Parijs van 5 tot en met 9 februari 2025, voordat hij in
de eerste helft van dit jaar een nieuw record voor efficiëntie zal
proberen te vestigen.

Historie

De Renault Filante Record 2025 heeft een carrosserie in Ultraviolet Blue,
een nieuwe tint die afhankelijk van het licht en de kijkhoek blauw of violet
lijkt. Deze kleur, geïnspireerd door de 40 CV des Records, is speciaal
voor de Filante Record 2025 ontwikkeld. Andere details verwijzen naar iconische
modellen die het ontwerp van dit studiemodel hebben beïnvloed: de ronde
koplampen, de van de carrosserie gescheiden wielen (40 CV des Records en
Nervasport des Records) en de spatborden (Étoile Filante), met daarnaast
de spitse grille, de cabinepositie en het koord voor de stoelverstelling (40 CV
des Records). Deze vormen en onderdelen verbinden het verleden met de
hedendaagse uitstraling van de Filante Record 2025 en creëren een
natuurlijke dialoog tussen traditie en toekomst.

De belangrijkste inspiratiebron voor het ontwerp is echter de luchtvaart.
Met een beschermende aerodynamische koepel roept de cabine associaties op met
straaljagers. Elk detail van de carrosserie is geoptimaliseerd om
luchtweerstand te verminderen.

De spatborden aan de voor- en achterzijde dragen niet alleen bij aan de
stijl, maar spelen ook een fundamentele rol voor de aerodynamische prestaties.
Ze versterken het monolithische uiterlijk en verbeteren tegelijkertijd de
luchtstroom rond de auto.

Prestaties

Gewicht minimaliseren was cruciaal bij het ontwerp van de Renault Filante
Record 2025. Dit is terug te zien in elk detail. De zichtbare schroeven op de
carrosserie zijn geïnspireerd op technieken uit de luchtvaart, wat niet
alleen bijdraagt aan gewichtsbesparing, maar ook aan een hedendaagse hightech
uitstraling. Naast de andere ontwerpkenmerken die geïnspireerd zijn op de
wereld van de luchtvaart, benadrukken deze zichtbare schroeven de inzet van
Renault voor innovatieve en duurzamere voertuigontwerpen.

Het ontwerp gaat veel verder dan alleen uiterlijk: het maakt deel uit van
een aanpak om de grenzen van efficiëntie en prestaties te verleggen. Alles
is ontworpen om de energie-efficiëntie te maximaliseren. Tegelijkertijd
geven de historische kenmerken en de luchtvaartinspiratie deze auto een unieke
en toekomstgerichte persoonlijkheid.

Cockpit

Het interieurontwerp van de Filante Record 2025 volgt dezelfde aanpak als
het exterieur, met een cockpit die is geïnspireerd op de luchtvaart en
ruimtevaart. Elk detail is ontworpen om prestaties, comfort en efficiëntie
te maximaliseren. In deze minimalistische omgeving is elk onderdeel of systeem
(veiligheids- en openingsfuncties, cruise control, gaspedaal, remmen, enz.)
binnen handbereik van de bestuurder. De materiaalkeuze weerspiegelt deze
filosofie. De bestuurdersstoel, bijvoorbeeld, is gemaakt van gespannen canvas,
vergelijkbaar met een hangmat, voor een lichtgewicht ontwerp met optimale
ondersteuning.

De stoel past zich aan de lichaamsvorm van de bestuurder aan, waardoor deze
zich één voelt met de auto. De stoel wordt ondersteund door dunne
koolstofvezelbladen bekleed met een technisch textiel, een keuze die eveneens
is geïnspireerd door de luchtvaart- en ruimtevaartindustrie, waar elke
gram telt om prestaties te maximaliseren.

De integratie van bedieningselementen en instrumenten stamt voort uit een
minimalistische benadering. Elke functie wordt weergegeven op een ultradun
digitaal scherm.

Het stuurwiel past bij de bedieningsarchitectuur: de handgrepen bedienen de
functies voor accelereren, remmen en sturen via volledig elektronische
steer-by-wire- en brake-by-wire-technologieën, subtiel geïntegreerd
in een 3D-geprinte structuur van Scalmolloy. Ook hier is gekeken naar
technologieën uit de luchtvaart , waar bedieningselementen zowel
ergonomisch als snel toegankelijk moeten zijn.

In het midden van het stuurwiel biedt een panoramisch scherm, dat om een
cilinder is gewikkeld, een duidelijke en directe weergave van essentiële
gegevens zoals snelheid, actieradius en rijparameters. Het stuurwiel is
bevestigd aan de beschermende koepel van de cockpit en beweegt omhoog wanneer
deze wordt geopend, waardoor de bestuurder gemakkelijker in en uit kan
stappen.

Een ingenieus luchtcirculatiesysteem maakt ventilatie mogelijk zonder extra
technische onderdelen, opnieuw met het oog op gewichts- en energiebesparing. De
rijpositie, geïnspireerd door de Formule 1, is ontworpen met ergonomie en
zichtbaarheid in gedachten. De benen van de bestuurder zijn boven de batterijen
geplaatst.

Stroomlijn en gewichtsbesparing

Dankzij samenwerking tussen de engineering- en designteams van Renault en
Ligier Automotive beschikt de Filante Record 2025 over een aerodynamisch
ontwerp.

Het doel van dit project vereiste een scherpe focus op aerodynamische
efficiëntie. De aerodynamica-ingenieurs streefden ernaar om de luchtstroom
rond de auto te optimaliseren met speciale aandacht voor de overgangen tussen
de verschillende delen van de carrosserie. De langgerekte vorm van de eenzitter
speelt een cruciale rol, omdat langere auto’s een betere controle van de
aerodynamische stroming mogelijk maken en verstoring van de luchtstroom
verminderen.

Normaal gesproken zijn de wielen grote bronnen van aerodynamische
verstoring, maar in dit ontwerp zijn ze zorgvuldig afgedekt om hun impact op de
prestaties te minimaliseren. De ingenieurs begonnen met vereenvoudigde vormen
en perfectioneerden het ontwerp vervolgens om de beste balans te vinden tussen
esthetiek en aerodynamische prestaties. Daarnaast hebben ook de wieldraagarmen
een ontwerp volgens de aerodynamische logica.

Materiaal en techniek

Een van de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de Filante
Record 2025 was gewichtsverlaging om de energie-efficiëntie en daardoor
het rijbereik te maximaliseren. Hiervoor werd een innovatieve combinatie van
ultralichte materialen en geavanceerde productietechnieken ingezet. Elk
onderdeel van de auto is bestudeerd, geanalyseerd en geoptimaliseerd om het
gewicht te verminderen, terwijl de nodige stevigheid behouden bleef om nieuwe
records te vestigen.

Door het gebruik van koolstofvezel te maximaliseren lukte het om het gewicht
van de Filante Record 2025 onder de 1.000 kilo te houden, terwijl de stijfheid
en veiligheid gewaarborgd bleven. Voor het chassis zijn gedetailleerde
berekeningen en studies gedaan naar mogelijke combinaties van materialen.
Aluminium, koolstofvezel en staallegeringen zijn zodoende gecombineerd om de
doorsnedes van componenten te verminderen tot het minimum dat nodig is om
mechanische belasting te weerstaan.

Door deze aanpak is het gewicht verlaagd zonder in te boeten op de sterkte
van het chassis, wat essentieel is om de stabiliteit op het circuit te
waarborgen. Om het gewicht van het voertuig verder te verminderen, gebruikte
het engineeringteam Scalmalloy een via 3D-printen gemaakte aluminiumlegering.
Op deze manier konden ingenieurs complexe onderdelen met uiterste precisie
vervaardigen, terwijl het totale gewicht van de auto omlaag ging. Het
3D-printproces minimaliseerde ook de materiaalverspilling door de structuur van
de te produceren onderdelen te optimaliseren. De geproduceerde componenten zijn
licht, sterk en perfect afgestemd op de prestatie-eisen.

Laboratorium

De Renault Filante Record 2025 geeft een voorproefje van een reeks
technologieën die bestudeerd zullen worden voor gebruik in
productieauto’s.

In de Renault Filante Record 2025 zijn de conventionele mechanische
besturing en het remsysteem vervangen door elektronische steer-by-wire en
brake-by-wire technologieën. Steer-by-wire is een grote stap vooruit in
stuurcontrole. In tegenstelling tot conventionele systemen die een mechanische
stuurkolom gebruiken om het stuurwiel met de wielen te verbinden, maakt
steer-by-wire technologie gebruik van een elektronische verbinding tussen het
stuurwiel en de stuurhuismotoren. Wanneer de bestuurder het stuur draait,
stuurt het systeem elektrische signalen naar een centrale ECU die bepaalt op
welke manier de auto het beste kan worden gestuurd, niet alleen met de
voorwielen, maar ook met andere componenten zoals de motor, remmen en het
wielophangingssysteem. Het gehele platform kan worden ingezet. Deze technologie
biedt ook meer flexibiliteit doordat de stuurcomponenten – inclusief het
stuurwiel – op elke gewenste plaats kunnen worden gepositioneerd.

Brake-by-wire technologie werkt volgens een vergelijkbaar principe. Wanneer
de bestuurder remt, gaat een elektrisch signaal naar het remsysteem dat de
kracht die op de wielen wordt uitgeoefend, verdeelt voor optimaal effect. Ook
hier opent deze technologie nieuwe mogelijkheden in de platform- en
cockpitarchitectuur.

Batterij en banden

De Filante Record 2025 maakt gebruik van cell-to-pack batterijtechnologie,
geleverd door Ampere, wat bijdraagt aan een lager gewicht en compacte bouw met
een koolstofvezel batterijomhulsel. Met een totaalgewicht van slechts 1.000 kg,
inclusief een 600 kg zware batterij, maximaliseert deze technologie de
prestaties.

De Renault Filante Record 2025 is verder uitgerust met 19-inch
Michelin-banden die speciaal zijn ontworpen om pure prestaties te leveren en
tegelijkertijd het rijbereik zo groot mogelijk te maken. Banden hebben ongeveer
20% invloed op het rijbereik en spelen daarom een cruciale rol voor de
actieradius.

De banden verleggen opnieuw de grenzen van rolweerstand. Hun
coëfficiënt is bijna 40% lager, ongeveer 4 kg/ton in
gebruiksomstandigheden, vergeleken met ongeveer 6,5 kg/ton voor een
conventionele autoband.

Kenteken melden

Plaats een reactie