Behalve de nieuwe carrosseriekleur gris baltique krijgen ook andere
elementen specifieke tinten. De grille is bijvoorbeeld uitgevoerd in gris
cassiopée op de techno-uitvoering en Ice Black (glanzend metallic zwart)
op de esprit Alpine en iconic. De wielkasten en de onderste
carrosseriebescherming zijn afgewerkt in noir grand brilliant. De andere
beschikbare carrosseriekleuren zijn bleu nocturne, blanc nacré en noire
etoilé. De uitvoering esprit Alpine is optioneel ook verkrijgbaar in
gris schiste satin.
Lichtsignatuur
De lichtsignatuur van de vernieuwde Espace is zowel overdag als ‘s nachts
uniek, onder meer door nieuwe half-diamantvormige dagrijverlichting in de
bumper. De nieuwe taps toelopende, trapeziumvormige koplampen geven de auto een
levendige uitstraling. Adaptieve LED Vision-koplampen zijn standaard. De
optionele Matrix LED Vision-koplampen verbeteren de veiligheid, zonder andere
weggebruikers te verblinden. Net als bij de Renault Rafale is het interne
design van de achterlichten geïnspireerd op tangrampuzzels (zeven
geometrische vormen). Als de lichten branden, zijn ze overwegend rood. Maar
wanneer die zijn uitgeschakeld, lijken ze op zwevende grijze ijskristallen.
Solarbay panoramadak
Het Solarbay panoramadak is nu ook beschikbaar voor de Espace. Met een
lengte van 1,70 meter en een breedte van 1,13 meter (totaal oppervlak van bijna
2,0 m2 zonder dwarsbalk) is dit het grootste panoramadak in het aanbod van
Renault.
De negen segmenten van het Solarbay panoramadak schakelen op verzoek van
transparant naar ondoorzichtig. Het dak belooft bescherming tegen de zon,
zonder dat een rolgordijn nodig is. Inleveren op hoofdruimte hoeft niet, want
passagiers op de tweede rij profiteren nog altijd van 919 mm hoofdruimte. De
functies van het zonnedak kunnen worden bediend met een schakelaar in het
plafond of via spraakopdrachten met Google Assistant. Er is keuze uit vier
instellingen: volledig transparant, volledig ondoorzichtig, transparant voor en
ondoorzichtig achter, of andersom.
Het Solarbay panoramadak claimt een hoger niveau van isolatie dan het vorige
glazen dak en minimaliseert het ‘broeikas’- en ‘ijskasteffect’ in warme en
koude weersomstandigheden, dankzij de meerlaagse glastechnologie. Als de
bestuurder de motor uitschakelt en de auto verlaat, dimt het glas automatisch.
Bij het starten keert het zonnedak terug naar de laatst gekozen instelling.
Bestuurdersherkenning
De nieuwe Renault Espace profiteert als eerste model in het aanbod van
nieuwe bestuurdersherkenning. Een camera in de linker A-stijl herkent de
bestuurder en activeert indien van toepassing het gebruikersprofiel. Dit omvat
de volgende gepersonaliseerde instellingen: favoriete radio- en mediastations,
bestuurdersstoel- en spiegelinstellingen (elektrische bediening) en Google-apps
via het openR Link-systeem.
Bestuurdersherkenning is actief telkens wanneer de auto wordt gestart. Om
deze functie te activeren, moet de bestuurder eerst een profiel aanmaken op het
multimediascherm en met de ingebouwde camera een gezichtsherkenning uitvoeren.
De gegevens worden niet naar een server verzonden, maar lokaal in de auto
opgeslagen.
Comfort
Renault tilt de kwaliteit van het interieur naar een hoger niveau dankzij
betere geluidsisolatie en deurrubbers, evenals gelaagd glas. De airconditioning
is responsiever dankzij een efficiëntere temperatuursensor. Behalve de
visuele aantrekkingskracht van de nieuwe bekleding (waaronder de 98%
recyclebare Egée-stof op de techno-uitvoering) is de afwerkingskwaliteit
zichtbaar. Het dashboard behoudt zijn ontwerp, met een bovenste laag van
textiel op de techno, alcantara op de esprit Alpine en echt essenhout op de
iconic.
De topuitvoering iconic is nu verkrijgbaar met keuze uit twee
bekledingskleuren in textiel: Titanium Black of Light Sand Grey. De nieuwe
voorstoelen bieden betere steun voor de zij en schouders. Andere zaken die het
comfort aan boord verhogen, zijn de verwarmbare voorruit, de handsfree
kofferklepbediening via een sensor onder de bumper (standaard op de iconic) en
het Harman Kardon-audiosysteem.
Infotainment
In de vernieuwde Renault Espace kan het openR infotainmentsysteem met
24-inch dubbele scherm worden gecombineerd met een optioneel 9,3-inch head-up
display, zodat een gecombineerd schermoppervlak van bijna 1.000 cm2 ontstaat,
het equivalent van bijna drie tablets. Net als de Renault Rafale klinkt er in
de nieuwe Renault Espace een speciaal welkomstgeluid dat is ontwikkeld in
samenwerking met Jean-Michel Jarre. Het multimediasysteem wordt gekenmerkt door
een nieuwe grafische interface.
Een inductielader, twee USB-C-poorten en een 12V-aansluiting maken de
uitrusting aan de voorkant compleet. Achterpassagiers hebben daarnaast nog twee
USB-C-poorten tot hun beschikking. En in de bagageruimte is een 12V-aansluiting
te vinden.
Het OpenR Link multimediasysteem met Google-integratie biedt het beste van
Google’s diensten en apps, waaronder Google Maps-navigatie, Google
Assistant-spraakbediening en Google Play met meer dan vijftig apps, zoals
Nextory (nieuws), Canal+ (video-inhoud), Podium (muziek en podcasts) en AS
(sportnieuws).
Renault biedt daarnaast exclusieve functies, zoals Google Send to Car,
waarmee bestuurders hun route kunnen plannen en deze rechtstreeks vanuit hun
telefoon naar de auto kunnen sturen. De nieuwe Espace introduceert ook apps die
specifiek door Renault zijn ontwikkeld, zoals Take a break!: een camera in de
linker A-stijl detecteert of de bestuurder zijn ogen sluit, vaak knippert of
gaapt. Indien nodig wordt een waarschuwing gegeven om een pauze te nemen
(alleen beschikbaar met het gezichtsherkenningssysteem).
Hybride
Renault levert de Espace als E-Tech full hybrid 200. Deze
hybride-aandrijflijn is gekoppeld aan een multi-mode automaat zonder koppeling.
Dankzij nieuwe software zou de versnellingsbak responsiever zijn, waardoor
schakelen soepeler zou verlopen en er geen vermogensdip optreedt bij het
accelereren. Dankzij snelle schakelmomenten en slimme aansturing draagt de
automatische transmissie bij aan de prestaties: 0-100 km/u in 8,8 seconden en
van 80-120 km/u in 6,0 seconden.
De E-Tech full hybrid 200-aandrijflijn bestaat uit:
- Een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 130 pk (96 kW) en 205 Nm
koppel. - Een hoofdelektromotor met een vermogen van 50 kW (70 pk, 205 Nm koppel),
aangedreven door een 2 kWh/400V lithium-ion batterij. - Een HSG-startgenerator (25 pk, 50 Nm koppel) die de verbrandingsmotor start
en de versnellingsbak beheert.
Deze aandrijflijn voldoet aan de toekomstige Euro 6-emissienorm en laat een
gemiddeld brandstofverbruik van 4,8 l/100 km noteren, wat overeenkomt met 108
gram CO2/km (in afwachting van homologatie). Hiermee kan de Renault Espace een
afstand van 1.100 km afleggen zonder te hoeven stoppen.
De slimme automatische transmissie selecteert de optimale rijmodus:
- Volledig elektrisch (alleen de elektromotor drijft de wielen aan)
- Dynamisch hybride (de benzinemotor en elektromotor werken samen)
- E-Drive (de elektromotor drijft de wielen aan, terwijl de verbrandingsmotor
de batterij oplaadt) - Benzine (de benzinemotor drijft de wielen aan en/of laadt de batterij
op) - Energierecuperatie (de wielen drijven de elektromotor aan om de batterij op
te laden)