Retro: Als voertuigen samenkomen om problemen in de Formule 1 te bespreken.

Zuid-Afrika, 1982. Formule 1 maakt zich klaar voor wat een bepaalde tijd zou moeten zijn. Nee iedereen is het erover eens dat het ruim voor het debuut van het seizoen zal worden onthouden. Als individuen willen deelnemen aan het F1 Championship, ze moeten zich aanmelden voor een zeer certificaat. Bij het invullen van het formulier merkt Niki Lauda enkele problemen op. Eén zin in het bijzonder doet geen beroep op Oostenrijk: Wanneer bestuurders een signaal geven, komen ze overeen om gedurende de gehele duur van hun verbintenis voor slechts één groep in Formule 1 te strijden. Kortom, de omschakeling is ondertussen uit het probleem.

Een ander probleem met de superlicentie types is dat het voertuig zelfs tegen hen. De instructeurs moeten geloven dat ze nooit iets doen dat de wereldwijde autosport of de reputatie van F1 kan schaden. Dankzij de nieuwe clausule is dit een reden voor de Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA), het bestuursorgaan van die tijd, om de superlicentie in te trekken. Zonder dit alles te zien, maakt Louda zich zorgen dat het gebruik van deze zinnen hun kans voor individuen alleen maar zal vergroten. ” Ik kon visualiseren dat transfers kunnen worden aangevraagd zoals in voetbal, nbsp, en dat kalf handel kan worden geduwd en contracten kunnen worden verkocht,” Lauda zegt. Er zouden afspraken zijn tussen groepen, waardoor de eigenaars als idioot in het midden.

Lauda besluit om het contract niet te tekenen omdat ze het leuk vindt. De tweevoudig F1 kampioen wil terug naar F1 in 1982 en doet dat bij McLaren, maar voor de tweede race zijn er problemen. Lauda neemt contact op met de voorzitter van de Grand Prix Drivers ‘ Association, Didier Pironi. De drijvende coalitie, opgericht in 1961, neemt hier actie tegen. Er is een machtsstrijd tussen voertuigen onder GPDA, FISA directeur Jean-Marie Balestre, en FOCB baas Bernie Ecclestone, onder anderen. Op dat moment vochten de twee partijen voor energie in F1, maar in dit geval staan ze op dezelfde webpagina. FISA kreeg vaak hulp van fabrikanten, FOC van huurlingen. ” Ze vormden een groep om te laten zien wie de werkgever is,” reageert Lauda, terugkijkend op deze aanval. ” Gelieve akkoord te gaan met deze voorwaarden, of erachter te komen ..”

Waardeverlies

Lauda regelt een bus om zijn ongenoegen te tonen en heeft het geparkeerd voor de bestuurder van het hotel, Sunnyside Park Hotel. Medewerkers Lauda en Pironi worden overgehaald om in de bus te stappen. De bestuurders zijn tevreden, maar natuurlijk zijn ze niet helemaal tevreden. Balestre en Ecclestone kunnen met Pironi samenwerken om dit probleem voor de GPDA op te lossen. Het is een zoektocht naar een koopje, maar het lijkt niet echt te gebeuren. FISA is vrij duidelijk: als een bestuurder de formulieren niet tekent, dan kunnen ze snel vergeten dat rijbewijs-voor altijd. &nbsp,

Sommige mensen zijn onzeker, maar het is nog steeds dertig omdat Jochen Mass later aankomt op de circuits en mist het hele probleem van voertuigen aan boord van de bus gepland door Lauda. Lauda gaat een stap verder, bezorgd dat als bestuurders beginnen te twijfelen aan hun persoonlijke kamers als gevolg van de FISA bedreigingen, zullen ze nog verder gaan. Hij creëert een groot hotel met alle chauffeurs, met alleen matrassen om de vloer te bedekken. Het biedt iconische beelden van individuen die samenkomen in een kamer en luisteren naar een Elio de Angelis muziekconcert. Deze muziek is niet alleen voor het plezier, maar het blijkt ook nuttig te zijn bij het blokkeren van de deur wanneer Jack Oliver, stafdirecteur van Arrows, probeert binnen te dringen.

Foto van: Ercole Colombo- Racing Pictures

Er is nog één kwestie: De collectie is groot genoeg, maar er is maar één sleutel in de badkamer en het toilet is binnen. Dat is ook wat de eigenaren testen, maar uiteindelijk is er maar één voertuig wegrennen: Teo Fabi. “Hij rende als een kip,” herinnert Keke Rosberg. ” Hij vertrok, kwam niet terug en verloor onze waardering lang. Nee, omdat hij besloot om te vertrekken, maar omdat hij ons verraden heeft. Hij richtte zich rechtstreeks tot Balestre en Ecclestone en legde uit wat we hadden besproken.”

Gewonnen

Na die nacht heeft de lus goed nieuws: Pironi informeert de voertuigen dat ze deze wedstrijd gewonnen hebben. De automobilisten kunnen naar de lus, maar de hit had eerder een tijd van training overgeslagen. Sommige clubs uiten hun frustratie over de acties van de bestuurders, maar uiteindelijk zijn de individuen op zaterdag aan het begin van de Grand Prix in Zuid-Afrika. Alain Prost wint welsprekend.

Het ATS team grapt over de staking

Foto door: Sutton Images

Er gebeurt echter iets ongewoons tijdens die wedstrijd. De bestuurders worden voor onbepaalde tijd geschorst als de eindvlag valt, aldus de beheerders en FISA. Maar daar lijkt het niet op: De voertuigen worden beboet, maar de twijfelachtige bepalingen worden verwijderd van de superlicentieformulieren. De coureurs wonnen de wedstrijd in een respectabel tempo. &nbsp,

Score terug in lijn

Spoel vele jaren, en individuen en GPDA lijken meer verenigd dan ooit. Nogmaals, onrust van boven is de reden voor de kwaliteit van de F1-drivers. door wat er vandaag bij de FIA gebeurt. Zo zijn er bijvoorbeeld veel verschuivingen van werknemers, waaronder een onvoorziene verandering van oppositieleiders in de winter, en worden de regels over ‘misbruik’ aangescherpt voor het seizoen 2025. In 2024 schreven de eigenaren en de FIA gezamenlijk een brief. Zij pleiten voor meer flexibiliteit en voor hun behandeling als individu. Dit na Max Verstappen’s community services na het gebruik van een power word tijdens een persconferentie. Charles Leclerc krijgt uiteindelijk een boete van 10.000 euro, waarvan 5000 voor een soortgelijk misdrijf. &nbsp,

Een antwoord op die e-mail wordt uitgesteld naar het einde van het seizoen, volgens George Russell, voorzitter van de GPDA. Aan het begin van 2025, wanneer de wetten inzake onrecht strenger zijn, volgt een reactie. Als de GPDA deze kwestie aanpakt, maar eigenlijk, lijkt een aanval als die van 1982 erg ver af, maar een rally op een andere manier zou kunnen zijn. Een voorbeeld hiervan is Max Verstappen, die onlangs besloot te reageren op de persconferenties, maar niet in de mediazaal was. De GPDA heeft historisch aangetoond dat het verkeer kan worden beïnvloed, zolang de voertuigen binnen bereik zijn.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Wees de eerste die e-mailwijzigingen over deze onderwerpen in real-time ontvangt en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie