Om 13.00 uur Nederlandse tijd, 15.00 uur lokaal, ging het licht aan het einde van de pitstraat weer op groen voor de middagsessie van dag twee. Net als op de eerste dag verschenen na de lunchpauze veel nieuwe namen op het asfalt. Enkel bij Red Bull (Liam Lawson) en () bleef de rijder ongewijzigd. Vooral eerstgenoemde hoopte op een betere middag, nadat hij in de ochtend veel waardevolle tijd was verloren door een probleem met de waterdruk.
Sainz daarentegen kende een solide ochtend met 45 ronden en ging er direct goed voor zitten toen de middagsessie in gang werd gezet. De Spanjaard voerde in het eerste uur een aantal kwalificatiesimulaties uit, waarbij hij de snelste tijd op de klokken bracht. Bij zijn tweede poging ging hij 13 duizendsten sneller dan de toptijd van uit de ochtend. Een run later dook hij nog eens welgeteld 18 duizendsten onder zijn eigen snelste tijd. Dat deed hij in beide gevallen op de C3-band. Een paar ronden later maakte hij nog een spin mee, maar hij kon zonder schade zijn weg vervolgen. Vervolgens ging ook bij hem de focus op de long runs.
Weet jij alles van F1? !
Inmiddels werkte Lawson eveneens gestaag long runs af in de RB21. De problemen met de waterdruk leken voorbij, waardoor hij met de C2-band veel kilometers kon maken. Mede-rookie Andrea Kimi Antonelli leek er ondertussen weer even in te moeten komen. De jongeling verremde zich bij zijn eerste poging een snelle tijd neer te zetten. De tweede run ging een stuk beter met de vijfde tijd op C3, een duizendste achter Leclerc en zes duizendsten achter Mercedes-teamgenoot George Russell. Na een korte stop schoot Antonelli bij de volgende poging wijd in bocht 10, waardoor die ronde de prullenbak in kon. Zijn middag werd gekenmerkt door de nodige schoonheidsfoutjes, onder meer in zijn run op de C4-band. Leclerc zat onderwijl ook niet stil en verbeterde zichzelf naar P4 met een 1.29.431. Daarmee was hij zeven honderdsten langzamer dan teamgenoot Lewis Hamilton.
geeft signaal af
Lando Norris, McLaren
Foto door: Sam Bloxham / Motorsport Images
Voor begon de testmiddag niet vlekkeloos. Hij moest bijna een uur wachten voordat hij in actie kon komen. Bovendien kampte de vicekampioen in zijn eerste runs nog steeds met een ietwat wiebelige achterkant, iets waar hij na de eerste dag ook al over klaagde. De McLaren-coureur ging zitten voor een volledige racesimulatie op harde banden en mengde zich lange tijd niet in de strijd om de snelle tijden. Rond hetzelfde moment deed Ferrari-rijder Leclerc een vergelijkbare racesimulatie. Over de drie stints genomen was Norris sterk onderweg. Hij was duidelijk sneller dan de Monegask en ook de drop in rondetijd was in het voordeel van de Brit. Uiteraard moeten daar niet te veel conclusies aan verbonden worden, aangezien we geen informatie hebben over zaken als brandstofhoeveelheden, motorstanden en DRS-gebruik. De racesimulatie van Antonelli was gemiddeld twee tot drie tienden per ronde langzamer dan Leclerc.
In de slotminuten liet Norris nog een vers setje C3’s monteren, waar we iets meer te zien kregen van de snelheid van de McLaren. Hij zette in de tweede sector de snelste tijd neer, maar ging in de laatste bocht te wijd en brak zijn ronde af. Hij was op dat moment twee tienden langzamer dan snelste man Sainz. In een volgende poging werd DRS gedeactiveerd door de wedstrijdleiding ter test en brak hij wederom zijn ronde af. Een test met de rode vlag gooide daarna roet door het eten bij de volgende poging. Daardoor eindigde Norris uiteindelijk op de veertiende positie, kort achter teamgenoot Oscar Piastri.
Uiteindelijk eindigde Sainz de dag bovenaan de tijdenlijst, net voor de ’s van Hamilton en Leclerc. De Mercedessen volgden op de voet met Russell nipt voor Antonelli. werkte zich in de middag op naar de zesde positie, op acht tienden van de snelste man. Lawson volgde als zevende, voor de Alpines van Jack Doohan en . sloot de top-tien af.
Uitslag F1-test Bahrein 2025 – dag 2
In dit artikel
Casper Bekking
Formule 1
Carlos Sainz
Lando Norris
McLaren
Williams
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates