Voordat de motorcoureurs aan hun etappe begonnen, werd bekend dat de Dakar-organisatie had ingegrepen en de special stage flink had ingekort. De etappe begon later omdat helikopters niet konden opstijgen vanwege de mist. De inkorting was een gevolg van klachten van een aantal motorrijders. Zij waren bang dat ze in het donker door de duinen zouden moeten en de ASO deelde die angst. In plaats van 308 kilometer werden er maar 152 afgewerkt. Dat was voor de coureurs die Daniel Sanders het lastig wilden maken in het klassement een streep door de rekening, want er was veel minder tijd om aan te vallen.
Toch ging Honda-rijder Tosha Schareina er vol voor. De Spanjaard begon de dag met zestien minuten achterstand op Sanders en was sterk bezig, maar Sanders deed meer dan genoeg om zijn voorsprong te behouden. Schareina liep maar zeven minuutjes in op zijn concurrent, wat er dus negen meer hadden moeten zijn. Beide heren kwamen wel in de top-tien terecht, net als de andere grote namen die nog in de rally zitten.
Het was een bijzondere etappe, met onbekendere namen die de etappe moesten openen. Michael Docherty was de eerste die nadat de mist was opgetrokken weg mocht uit het startbivak. De keuze van de toppers om in etappe tien wat rustiger aan te doen, betaalde zich uit. Zij kwamen snel bovendrijven, met dus Schareina bovenaan. De man uit Valencia trok in de laatste vijftig kilometer de gashendel goed open en versloeg zo Luciano Benavides. Adrien van Beveren werd derde. De Fransman probeerde zijn derde plek in het klassement te verbeteren, maar dat zat er niet in.
Het klassement is daarmee vol op slot gegooid. De etappe van vrijdag is een massastart en maar 61 kilometer lang. Daardoor is de kans klein dat coureurs verschillen gaan goedmaken in de etappe. Secondes goedmaken behoort tot de mogelijkheden, minuten niet. Sanders is zodoende heel dicht bij zijn eerste Dakar-eindzege, Schareina zal tweede worden en routinier Van Beveren derde.
Uitslag elfde etappe Dakar Rally 2025 bij de motoren
Positie | Merk |
Team |
Tijd |
|
![]() |
GP #68 – MONSTER ENERGY HONDA HRC |
2u 12m 4s |
||
![]() |
GP #77 – RED BULL KTM FACTORY RACING |
+0.33 |
||
![]() |
GP #42 – MONSTER ENERGY HONDA HRC |
+0.57 |
||
![]() |
GP #9 – MONSTER ENERGY HONDA HRC |
+3.48 |
||
![]() |
GP #11 – HERO MOTOSPORTS TEAM RALLY |
+6.02 |
||
![]() |
GP #4 – RED BULL KTM FACTORY RACING |
+7.31 |
||
![]() |
R2 #21 – BAS WORLD KTM RACING TEAM |
+7.36 |
||
![]() |
R2 #28 – BAS WORLD KTM RACING TEAM |
+7.56 |
||
![]() |
GP #142 – SLOVNAFT RALLY TEAM |
+12.10 |
||
![]() |
GP #10 – MONSTER ENERGY HONDA HRC |
+12.44 |
In dit artikel
Gijs Leuvenink
Dakar
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates