De Brand Partnership of the Year Award is een onderscheiding voor een merk dat zeer effectief gebruik heeft gemaakt van een motorsportplatform om zijn merkboodschap over te brengen en waarde toe te voegen aan het team, de coureur of het kampioenschap waarmee het een samenwerking is aangegaan.
De activatie van de winnende sponsor moet bestaan uit een hoog niveau van creativiteit, bereik en uitvoering en zal worden bekendgemaakt tijdens de Autosport Awards in Londen op 29 januari.
De volgende merken zijn genomineerd voor de award.
Michelob Ultra x Williams Racing
In de huidige wereld van multimedia en sociale platforms zullen de meeste partnerschappen videocontent bevatten. Michelob en Williams maakten echter een bijna een uur durende special toen ‘Lap of Legends’ gebruikmaakte van geavanceerde AI en machine learning om te laten zien hoe het zou zijn als F1-wereldkampioenen die eerder voor Williams reden tegen elkaar zouden racen.
Toenmalig Williams-coureur Logan Sargeant reed twaalf ronden op Silverstone tegen Alain Prost, Jenson Button, Nigel Mansell, Jacques Villeneuve, Damon Hill en Mario Andretti en het evenement haalde 4,5 miljard impressies doordat 19 miljoen kijkers de video live bekeken.
De jury prees de actie voor het “geweldige gebruik van AI” en de “sterke link” naar het product, maar ook de inspanning en betrokkenheid bij het project werden gewaardeerd.
Peroni Nastro Azzurro 0.0% x Scuderia Ferrari
In januari werd Peroni Nastro Azzurro 0.0% teampartner van Ferrari en ze gingen aan de slag om hun nieuwe deal te laten opvallen.
De activatie werd neergezet als een ‘Super Bowl-achtige’ gebeurtenis voor de start van het Formule 1-seizoen 2024 om de leegte van een gebrek aan races op te vullen voor fans van Ferrari – de Tifosi.
Foto door: Peroni Nastro Azzurro 0.0% x Scuderia Ferrari
Peroni stond bekend om hun gepassioneerde steun en nam daarom de ongekende stap om het merk te rebranden. Er werden 2024 flessen ‘Tifosi Nastro Azzurro 0.0%’ geproduceerd en gelanceerd via een film in de stijl van een heist, met in de hoofdrollen zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz als teambaas Fred Vasseur.
Het resultaat was een bereik van 2,1 miljard en commerciële recordresultaten voor Peroni Nastro Azzurro 0.0%, met de film die meer dan 20 miljoen views opleverde.
Het partnerschap haalde de shortlist nadat het indruk had gemaakt op de juryleden door “Ferrari-talent te benutten” en door “creatief, ambitieus en effectief te zijn in de verkoop”.
Saudia x Newcastle United
Saudia gebruikte twee van hun meest herkenbare partnerschappen in een cross-sport promotie – ‘The Secret Driver’. Het avontuur bestond uit de GEN3 Formule E-auto en drie Premier League-voetballers van Newcastle United, aangemoedigd door honderd trouwe supporters terwijl de auto langs iconische locaties in de stad reed.

Foto door: Saudia x Newcastle United
De content werd gebruikt in 18 landen en in zowel het Engels als Arabisch, en er werd social media-content geplaatst op de accounts van Saudia, Formule E en Newcastle United.
‘The Secret Driver’ behaalde 24 miljoen impressies en 15 miljoen videoweergaven, waarmee het doel werd bereikt om de zichtbaarheid van Saudia op het internationale toneel aanzienlijk te vergroten.
Het panel benadrukte de “zeer creatieve merkfilm” en het “effectief” overbrengen van een complex verhaal.
Visa Cash App x VCARB
Tijdens de Grand Prix van Miami reed het Visa Cash App RB Formula One Team in een speciale kleurstelling op basis van de Cash App Visa Chameleon Card. De kameleonauto werd in real-time onthuld met de VCARB Wash-activatie, een variant op de klassieke Amerikaanse wasstraat. De speciale wasstraat was het gehele weekend open en bood exclusieve voordelen voor Cash App Visa kaarthouders, waaronder op maat gemaakte T-shirts, carwash cadeausets, sieraden en een cocktailbar.

Foto door: Visa Cash App x VCARB
Tijdens het weekend werd ook gebruikgemaakt van partneractivaties buiten het circuit, waarbij Hugo, Tudor en Piquadro speciale producten aanboden aan de fans.
Na de activering had Visa Cash App 43.000 nieuwe volgers op sociale media en telde het 1,3 miljard impressies.
Bij de beoordeling van Visa Cash App merkten de juryleden op dat de activering “prachtig was uitgevoerd” en dat er goed gebruik werd gemaakt van activaties in zo’n populaire markt.
In dit artikel
Mark Mann-Bryans
Autosport Awards
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates