Speciaal: De F1-drivers die debuteerden op de &#039, Red Bull B groep &#039,

Een nieuwe debutant in het Red Bull B-team komend seizoen: Isack Hadjar. De Franse coureur mag dit seizoen het op het hoogste niveau bij proberen, nadat hij afgelopen jaar als tweede finishte in de Formule 2. Debuteren bij het team uit Faenza brengt niet altijd succes, maar er zijn wel echt grote namen vanuit de renstal in F1 terechtgekomen. We zetten de debutanten op een rij.

Scott Speed: Grand Prix van Bahrein 2006

Scott Speed en Formule 1, het was geen gelukkig huwelijk.

Foto door: Gareth Bumstead

Scott Speed kan een aardig potje sturen en zijn palmares ziet er prima uit, maar in de Formule 1 wilde het niet vlotten. Toen Red Bull in 2005 bekendmaakte dat het Minardi over ging nemen, kwamen de geruchten al dat het team geïnteresseerd was in het laten rijden van een Amerikaan. Het werd dus Speed en het werd een debacle. In anderhalf seizoen scoorde hij geen enkel punt en na de Grand Prix van Europa op de Nürburgring werd hij uit het team gezet. Het boterde lange tijd al niet meer tussen hem en toenmalig teambaas Franz Tost en na zijn uitvalbeurt was het einde verhaal. In de media haalde Speed daarna meermaals hard uit naar Tost en hij wilde nooit meer met iemand van Toro Rosso samenwerken. 

Sebastien Bourdais: Grand Prix van Australië 2008

Sebastien Bourdais had het niet makkelijk bij Toro Rosso

Sebastien Bourdais had het niet makkelijk bij Toro Rosso

Sebastien Bourdais had een paar goede jaren in de Amerikaanse klasse ChampCar achter de rug, toen Toro Rosso aanklopte. Bij zijn debuut in Australië reed hij lange tijd op P4 rond, wat een topresultaat zou zijn, maar een motorisch probleem wierp hem daarna terug naar P7. Het leverde hem alsnog twee punten op, wat hij later alleen in België evenaarde. Na de Grand Prix van Duitsland in 2009 was het einde verhaal voor Bourdais. De Franse rijder liet het echter niet zomaar gebeuren en wilde een rechtszaak aanspannen vanwege contractbreuk. Uiteindelijk werd er geschikt en het leverde Bourdais 2,1 miljoen dollar op.

Sebastien Buemi: Grand Prix van Australië 2009

Sebastien Buemi deed het niet heel slecht, maar na 2011 was het wel klaar in F1.

Sebastien Buemi deed het niet heel slecht, maar na 2011 was het wel klaar in F1.

Foto door: James Moy

Bourdais maakte het debuut van Sebastien Buemi nog mee in 2009. De Zwitser was continu sterker dan zijn teamgenoot en scoorde zes punten. Een jaar later kwamen daar nog weer meer punten bij, want dat jaar kwamen er acht op het scorebord te staan. Zijn beste jaar was in 2011, het jaar waarin hij vijftien punten scoorde. De rijder werd daarna aangesteld als reservecoureur binnen de Red Bull-stal en tot op de dag van vandaag is hij betrokken bij het F1-team.

Jaime Alguersuari was twee jaar in F1.

Jaime Alguersuari was twee jaar in F1.

Foto door: James Moy

Tijdens zijn debuut was Jaime Alguersuari met 19 jaar en 125 dagen de jongste coureur ooit in F1. In 2009 bleef de Spanjaard puntloos. Die punten kwamen wel tijdens de GP van Maleisië een jaar later, waar hij negende werd. Uiteindelijk hield hij het tweeënhalf seizoen vol bij Toro Rosso, waarna hij samen met Buemi bedankt werd voor bewezen diensten. Daarmee zat zijn F1-carrière er ook op en na een paar races in Formule E en een Stock Car Brasil-race zat zijn raceloopbaan erop. “Het voelt een beetje alsof ik niet meer verliefd ben op mijn vriendin”, verklaarde de coureur nadat hij zijn helm aan de wilgen hing. Alguersuari maakt tegenwoordig naam als dj en is vooral in Spanje populair.

Jean-Éric Vergne: Grand Prix van Australië 2012

Jean-Eric Vergne reed verdienstelijk in F1, maar was slechts drie jaar actief in de koningsklasse van de autosport.

Jean-Eric Vergne reed verdienstelijk in F1, maar was slechts drie jaar actief in de koningsklasse van de autosport.

Foto door: Motorsport Images

In 2012 werd Toro Rosso opgefrist en Jean-Éric Vergne hoorde bij de jonge garde, samen met . Bij zijn debuut in F1 bleef hij net buiten de punten met een elfde stek, maar door het jaar heen was hij wel beter dan zijn Australische teamgenoot. Dat was wel het enige jaar dat de Fransman daarin slaagde, want Ricciardo was een jaar later beter. Vergne bleef in 2014 nog aan als teamgenoot van en versloeg de Rus met een grote voorsprong in het WK (8 tegen 22 punten), maar daarna was het einde verhaal voor hem in F1. Tot aan 2017 bleef hij wel verbonden met de koningsklasse van de autosport, als test- en ontwikkelingscoureur bij .

Daniil Kvyat: Grand Prix van Australië 2014

Daniil Kvyat had nogal een turbulente F1-carrière.

Daniil Kvyat had nogal een turbulente F1-carrière.

Foto door: Andrew Hone / Motorsport Images

Het debuut van Daniil Kvyat ging direct de boeken in, want hij werd de jongste puntenfinisher tot dan toe met een negende stek in de GP van Australië. Zoals bij het stuk van Vergne al staat, werd hij dat seizoen redelijk om de oren gereden door zijn teamgenoot. Toch kreeg hij promotie naar Red Bull een jaar later. In 2016 werd hij teruggezet naar Toro Rosso toen ene de kans kreeg bij het grotere . Na de GP van Singapore in 2017 kwam er een voorlopig einde aan zijn F1-carrière, al werd hij tijdens de GP van Amerika weer opgetrommeld bij afwezigheid van Gasly. In 2019 en 2020 mocht de Rus het nog twee jaar proberen bij Toro Rosso/AlphaTauri, maar daarna was het echt klaar. In 2021 werd hij nog aangesteld als reserve bij , maar een invalbeurt zat er niet in. 

Max Verstappen: Grand Prix van Australië 2015

Max Verstappen viel in zijn eerste F1-race uit, waarna zijn carrière alsnog als een raket ging.

Max Verstappen viel in zijn eerste F1-race uit, waarna zijn carrière alsnog als een raket ging.

Foto door: Mark Sutton / Motorsport Images

Max Verstappen was nog maar zeventien toen hij debuteerde bij Toro Rosso tijdens de GP van Australië in 2015. De Nederlander reed lange tijd in de punten, maar viel uiteindelijk uit nadat zijn motor het begaf. Daarna ging het snel met zijn loopbaan, want iets meer dan een jaar later zette hij de stap naar Red Bull Racing. Al tijdens zijn eerste GP in dienst van het grote team uit de Red Bull-stal scoorde hij zijn eerste overwinning, waarna hij bij dat team ook vier keer het wereldkampioenschap op zijn naam zette. Daarmee is Verstappen tot nu toe verreweg de succesvolste coureur die zijn debuut maakte bij het ‘Red Bull B-team’.

: Grand Prix van Australië 2015

Carlos Sainz begon bij Toro Rosso aan zijn F1-carrière.

Carlos Sainz begon bij Toro Rosso aan zijn F1-carrière.

Foto door: Mark Sutton / Motorsport Images

Tegelijkertijd met Max Verstappen maakte Carlos Sainz zijn debuut in een Toro Rosso tijdens de GP van Australië van 2015. De Spanjaard maakte het Verstappen niet makkelijk, maar in het WK verloor hij toch met grote cijfers het onderlinge duel. Het werd 49-18 in het voordeel van zijn teamgenoot. Sainz bleef in totaal tweeënhalf jaar in dienst van Toro Rosso, waarna hij naar Renault ging. Via kwam de Madrileen terecht bij Ferrari, waar hij tijdens de GP op Silverstone van 2022 zijn eerste race wist te winnen. Komend jaar is hij te bewonderen in het blauw van , want bij Ferrari moest Sainz ruimte maken voor .

: Grand Prix van Maleisië 2017

Pierre Gasly debuteerde in 2017 bij Toro Rosso en bleef lang hangen.

Pierre Gasly debuteerde in 2017 bij Toro Rosso en bleef lang hangen.

Foto door: Zak Mauger / Motorsport Images

Aan het einde van 2017 werd Pierre Gasly opgetrommeld om Daniil Kvyat te vervangen. De Fransman had het niet makkelijk in zijn eerste race. Gasly was in de kwalificatie nog dichtbij teamgenoot Carlos Sainz te vinden, want het verschil was slechts anderhalf tiende. In de race kwam Gasly als veertiende over de streep. Een jaar later mocht hij een heel seizoen rijden bij Toro Rosso, waarna hij in 2019 in mocht stappen bij het grotere Red Bull Racing. Daar viel het allemaal wat tegen, waardoor hij halverwege het jaar terug werd gestuurd en zijn zitje overnam. In 2020 kwam zijn finest hour tijdens de GP van Italië. Die race won Gasly wonderbaarlijk. Sinds 2023 is Gasly in dienst van Alpine, waar hij komend seizoen de kar moet trekken met de rookie Jack Doohan naast hem.

Brendon Hartley reed dik een seizoen in dienst van Toro Rosso, maar overtuigde nooit.

Brendon Hartley reed dik een seizoen in dienst van Toro Rosso, maar overtuigde nooit.

Foto door: Sutton Images

Twee races na het debuut van Gasly in Maleisië zag Toro Rosso weer een nieuwe coureur komen: Brendon Hartley. De Nieuw-Zeelander werd binnengehaald als vervanger van de naar Renault vertrokken Carlos Sainz en had eigenlijk wat moeite met de snelheid, maar hij zag de finishvlag wel. Dertiende stond achter zijn naam bij zijn F1-debuut. Een jaar later mocht de coureur het een volledig seizoen proberen bij Toro Rosso, maar overtuigend was het allerminst. Het puntenaantal bleef steken op 4, terwijl teamgenoot Gasly er 29 punten had. Het was voor Red Bull duidelijk dat Hartley te licht was voor F1 en hij werd bedankt voor bewezen diensten.

Alexander Albon: Grand Prix van Australië 2019

Alexander Albon zat maar een half jaartje bij Toro Rosso.

Alexander Albon zat maar een half jaartje bij Toro Rosso.

Foto door: Andy Hone / Motorsport Images

Eigenlijk stond Alexander Albon op het punt te debuteren in de Formule E, maar Toro Rosso klopte aan voor een kans in F1. In zijn debuutrace werd de Thai veertiende, nadat hij dertiende werd in de kwalificatie. Na een half seizoen en een handvol overtuigende resultaten kreeg de coureur de kans bij Red Bull Racing. Anderhalf jaar zat hij bij de Oostenrijkse renstal, maar altijd in de schaduw van Max Verstappen. Daarna zat zijn tijd bij een Red Bull-team in F1 erop, in 2021 was hij veroordeeld tot de reservebank bij het team. Williams pikte hem daarna op, waar hij al jaren de grote man is. Komend seizoen krijgt hij met Carlos Sainz een echte concurrent, want Nicholas Latifi en Logan Sargeant kunnen toch nauwelijks echte concurrentie genoemd worden.

Yuki Tsunoda: Grand Prix van Bahrein 2021

Yuki Tsunoda debuteerde zeer verdienstelijk in F1.

Yuki Tsunoda debuteerde zeer verdienstelijk in F1.

Foto door: Charles Coates / Motorsport Images

Als nummer twee van de Formule 2 van 2020 kreeg Yuki Tsunoda in 2021 de kans in de Formule 1. In zijn eerste race reed hij direct naar de negende plek en twee punten. Het hele seizoen reed de coureur uit Sagamihara verdienstelijk, want met 32 punten noteerde hij zijn hoogste puntentotaal uit zijn F1-carrière tot nu toe. Vier seizoenen heeft de rijder achter de rug bij AlphaTauri/RB F1 Team en dit jaar is zijn vijfde jaar in dienst van het team uit Faenza. Daarmee wordt hij de langstzittende coureur uit de historie van de renstal. Dat is ook een beetje tegen de wil van Tsunoda in, want hij had dolgraag nu bij Red Bull Racing gereden.

Liam Lawson: Grand Prix van Nederland 2023

Liam Lawson maakte indruk bij zijn debuut en krijgt dit jaar een Red Bull-zitje.

Liam Lawson maakte indruk bij zijn debuut en krijgt dit jaar een Red Bull-zitje.

Foto door: Red Bull Content Pool

Na de crash van Daniel Ricciardo in de vrije training voor de GP van Nederland kreeg Liam Lawson te horen dat hij zijn F1-debuut zou maken. De Nieuw-Zeelander reed een verdienstelijke race en werd knap dertiende, waarna hij in de GP van Singapore zijn twee punten van het jaar pakte. Het leverde hem geen vast plekje op voor de grid van 2024. Toch kwam hij in Amerika weer op de baan, want Daniel Ricciardo werd na een teleurstellend seizoen weggestuurd. Dit jaar mag hij het zelfs op een nog hoger niveau proberen, want Red Bull Racing koos hem als teamgenoot van Max Verstappen. Elf races bij Racing Bulls als opwarmertje voor het echte werk dus.

Isack Hadjar: Grand Prix van Australië 2025

Isack Hadjar stapt komend seizoen in bij Racing Bulls.

Isack Hadjar stapt komend seizoen in bij Racing Bulls.

Foto door: Red Bull Content Pool

Isack Hadjar krijgt dit seizoen de kans om zich te bewijzen in de Formule 1. De Fransman werd afgelopen seizoen tweede in de Formule 2 en neemt plaats bij Racing Bulls. Hadjar is een lievelingetje van Red Bull-adviseur Helmut Marko, Marko is keer op keer lovend over de stuurmanskunsten van de rijder uit Parijs. De grote vraag is hoe groot het talent van de coureur is. Stapt hij in de voetsporen van Max Verstappen, of wordt het eenzelfde verhaal als bij Scott Speed? Hadjar heeft in ieder geval een jaar de tijd om het beste uit zichzelf te halen, wetende dat als het tegenvalt tussentijds ontslag ook niet uitgesloten is.

In dit artikel

Gijs Leuvenink

Formule 1

Isack Hadjar

Racing Bulls

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie