
Maserati worstelt, maar voor het eerst in een tijdje heeft het bedrijf een vrij uitgebreide en up-to-date verscheidenheid aan modellen. Omdat het team miljarden activa heeft gekneusd en de stekker uit nieuwe modellen haalt, lijkt Stellantis ermee klaar te zijn.
Maserati verkocht wereldwijd 11, 300 nieuwe auto’s in 2024 en dat is 58 procent (!) minder dan een maand eerder. Er bleven diepgewortelde cijfers vooral als gevolg hiervan. Het bedrijf verloor 260 miljoen euro in het proces.
Is Stellantis aan het trekken met Maserati?
Stellantis, het moederbedrijf van Stellantis, lijkt uithoudingsvermogen te verliezen omdat het deze week heeft aangekondigd dat het zijn investering van 1,5 miljard euro in Maserati verwijdert. Daarnaast wordt de keuken in de toekomst gevuld met nieuwe modellen.
Effectieve consumenten zijn tegen elektrische voertuigen.
Volgens de financieel directeur van Stellantis, Doug Ostermann, worden de problemen in Maserati vooral veroorzaakt door de ondermaatse vraag uit China en het gebrek aan wijdverbreide goedkeuring van elektrische voertuigen in de grote categorie.
De Grecale en worden nu aangeboden door Maserati in elektronische vorm. Een EV-editie van de MC20 zou ook beschikbaar zijn, maar het lijkt te zijn stopgezet. En dat geldt misschien voor de geplande Levante Folgore en Quattroporte.
Mogelijk een ander huis voor Maserati
Carlos Tavares, de originele Stellantis getuige, was altijd open over zijn positie. Hij vond dat bedrijven winst moeten maken om afscheid te kunnen nemen. Vorige Stellantis financieel directeur Natalie Knight heeft vorig jaar misschien gezegd dat Maserati misschien een nieuw thuis moet vinden.
Heb je jezelf gecorrigeerd? Contacteer ons via e-mail. We zijn dankbaar.