“Dit was echt een prachtige proef”, blikt Tom Coronel terug op de etappe die hen van Riyad naar Haradh bracht. “Superleuk om te navigeren, met valleien en kliffen waar je normaal van denkt: ‘Kan je hier wel doorheen met een auto?’ Maar het kan en dat maakt het zo gaaf. Helaas zaten we veel in het stof, vooral van de vrachtwagens. Dat is balen, want dan kun je niet je eigen tempo rijden.”
Bovendien kenden de gebroeders Coronel ook de nodige oponthoud in deze etappe. Zo leidde een navigatiefout tot tijdverlies en moesten zij ook weer uit de auto stappen om een lekke band te wisselen. Dat was volgens Tim Coronel het gevolg van het feit dat ze zo snel aan de etappe begonnen waren. “Je weet het, als je in het stof risico’s neemt kun je de deksel op de neus krijgen. Dat gebeurde meteen in het begin”, verklaart Tim. “We reden naar een paar trucks toe en klapten in het stof op een steen, met een lekke band als gevolg.”
Daarmee leerde de tweeling een wijze les en heeft het die meteen toegepast. “We hebben de band snel gewisseld en gezegd: ‘We rijden onze eigen race, accepteren het stof en blijven slim.’ Dat hoort nou eenmaal bij de Dakar. Je wil vaak sneller, maar soms kan het gewoon niet”, aldus Tom Coronel, die uiteindelijk tevreden was met het verloop van deze negende etappe. “Bij een waypoint zaten we een vallei te ver, maar uiteindelijk hadden we dat door en zijn we omgekeerd. Dat werkte perfect. Tim heeft goed en slim gereden met een mooi tempo, dus ik ben tevreden.”
Tim geeft toe dat het resultaat ‘misschien niet geweldig’ was. “Maar geloof me, het was een avontuur”, bekijkt hij het van de zonnige kant. “Het belangrijkste was om niet gefrustreerd te raken en gewoon te blijven doen wat je ziet – en dat was niet veel vandaag. Het was een échte Dakar-stage: uitdagend, spectaculair en een kwestie van volhouden.”
Tim en Tom Coronel maken zich nu op voor de laatste loodjes van de Dakar Rally 2025 en die brengt hen naar de beruchte duinen van het Empty Quarter. Het is een korte proef met 120 kilometer, maar de duinen kunnen elke fout hard afstraffen. “Hopelijk hebben we morgen iets meer zicht, zodat we er ook wat meer snelheid in kunnen gooien”, besluit Tim.
In dit artikel
Laurens Stade
Dakar
Tom Coronel
Tim Coronel
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates