Vag: Zij koopt belastingen die moeten worden ingetrokken

Volgens de Bovag is de pm ongelukkig, gevoelig voor fraude, en betaalt steeds minder. De brancheorganisatie is een voorstander van het afschaffen van de koopbelastingen als gevolg van deze.

Onze bpm (belasting op personenauto’s en motorfietsen), die wordt berekend op basis van CO2-uitstoot, heeft een grote impact op het feit dat nieuwe auto’s veel duurder zijn in Nederland dan andere Europese landen.

BPM zal op de lange termijn niet veel bieden.

De Bovag wijst erop dat de pm-opbrengsten historisch gezien laag zijn geweest omdat de nieuwe autobanden steeds minder CO2 raken (elektrische auto’s weinig). Zij zullen naar verwachting dalen van 3 miljard euro tot 500 miljoen euro in 2035.

Dus, de aankoop belastingen geeft niet veel op de lange termijn, terwijl de uitvoering, naar de mening van de Bovag, veroorzaakt veel problemen. Het wordt verspreid over de verschillende afdelingen van de Belastingdienst. De afdeling Centrale Administratieve Processen omvat het merendeel van de uitvoering ( 140 fte).

Volgens de Bovag wordt 40 tot 50 procent van de werknemers van de onderneming jaarlijks gebruikt om bezwaren en gerechtelijke procedures te behandelen. In 2023 werd bijna 45 procent van de nationale belastinggeschillen met betrekking tot de bpm in de rechtbank opgelost.

Is er een proces van regeneratie?

De pm draagt bij tot het feit dat Nederland een van de oudste autoparken in Europa heeft. Sommige mensen kunnen zich een nieuwe auto veroorloven omdat het zo goedkoop is. Volgens de Bovag voorkomt de aankoopbelasting verjonging en dus duurzaamheid.

Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe brandstofauto’s te koop, maar de boodschap van de brancheorganisatie is om de BPM af te schaffen. Daarom is het wieleffect, dat “verplichte” auto’s straft, niet langer nodig.

Bezoek aan pm

De directeur van de Bovag, Peter Niesink, stelt dat dit geen oproep is om de pm als belastinginstrument te beëindigen. Tegen die tijd kunnen de verloren middelen via verschillende inkomsten aan de overheid worden teruggegeven. We kunnen hopen op een goed systeem waarbij we alleen betalen voor goederen en diensten in plaats van bezittingen.

Het fiscale belang van het BNP mag niet opzettelijk worden verhoogd, het mag niet gebeuren. Lijsten van EV’s die nu in omloop zijn in Den Haag zijn voorgesteld om benzineauto’s aanzienlijk te verhogen en EV-snelheden te verhogen. Hierdoor kan dit fraudegevoelige systeem worden tegengehouden en kan worden voorkomen dat de vloot haar duurzaamheid kan vernieuwen en handhaven.

Heb je jezelf gecorrigeerd? Contacteer ons. We zijn dankbaar.

Kenteken melden

Plaats een reactie