Deze Dakar Rally staat bol van spektakel en bijzondere momenten. Daar lijkt woensdag een volgend hoofdstuk bij te komen. De coureurs werken een relatief korte special stage af – slechts 120 kilometer wordt getimed – maar alle signalen wijzen erop dat de coureurs met de handrem erop zullen gaan rijden. Net als tijdens de eerste etappe is de kans groot dat de motorrijders, de autocoureurs én de truckers geen zin hebben om de dag als snelste af te sluiten.
Het probleem is namelijk dat donderdag de laatste echt grote etappe op het programma staat. Maar liefst 308 kilometer over bijzonder lastig terrein staat er op het programma. Het profiel voor die etappe ziet er zeer uitdagend uit. De rijders jagen dan écht door de woestijn heen, met flink wat duinen en zand die voor hen klaarliggen. De winnaar van de dag ervoor moet de etappe openen en op dat terrein is dat allerminst voordelig. De rijders die achter de openers aan rijden, kunnen de sporen volgen, waardoor het voor hen een stuk makkelijker is om de weg te vinden. In de eerste etappe werden er bijzondere capriolen uitgehaald om maar niet te winnen. Sébastien Loeb – ondertussen uit de wedstrijd – verklaarde zelfs zich echt letterlijk verstopt te hebben achter een steen om zoveel mogelijk tijd te verliezen.
Donderdag wacht een unieke etappe. De motoren, auto’s en trucks rijden allemaal een ander parcours, waardoor voor al deze klassen de startpositie bepalend kan zijn. Dat de klassen hun eigen route rijden is uniek. Deze Dakar zijn de motoren en auto’s wel eens langs een andere route gegaan, maar dan behoorden de trucks nog tot de groep met auto’s. In de elfde etappe is dat anders. De auto’s werken 275 kilometer af, de trucks ‘slechts’ 125 kilometer.
Motorrijder Tosha Schareina, de nummer twee uit het klassement, maakt er in ieder geval geen geheim van dat hij niet tot het uiterste gaat om de etappe te winnen. “Morgen gaat niemand pushen. Iedereen zal van achteren willen starten. Ik weet niet of ik moet stoppen of langzaam moet rijden. Dat komt omdat de beslissende etappe van 300 kilometer in de duinen zal zijn”, verklaart de Spanjaard. “We zullen zien hoe het zal zijn. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: morgen niet pushen om zo achteraan te starten in de volgende etappe. Laten we kijken wat er gebeurt.”
In dit artikel
Gijs Leuvenink
Dakar
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates