Vijf conclusies na de Dakar Rally 2025

ASO heeft heel wat te verbeteren

David Castera moet wat verbeteringen doorvoeren.

Laten we direct met de deur in huis vallen: de Dakar-organisatie ASO heeft niet echt een lekkere beurt gemaakt bij de deelnemers. Vooral de motorrijders lieten hun ongenoegen meer dan eens weten. Het grootste probleem was de invoering van de digitale routeboeken. Keer op keer ging het mis. De ene dag kregen de coureurs op een verkeerd moment de verkeerde route door, de andere begaf het systeem het volledig. In principe zouden de coureurs telkens de verloren tijd terug moeten krijgen, maar dat gebeurde niet altijd. José Cornejo zag geen consistentie in het teruggeven van tijd en ook Tosha Schareina haalde meer dan eens uit naar de wedstrijdleiding.

Dat was niet het enige probleem met de routes. In de etappe van dinsdag moest David Castera, de Dakar-directeur, de handen uit de mouwen steken om de coureurs de juiste weg te wijzen. Het voorkwam niet dat twintig kilometer van de zevende etappe niet meetelde in het eindklassement. Het leverde scheve gezichten op bij de coureurs en een in eerste instantie totaal onoverzichtelijk dagklassement. De ASO moet flink aan de bak om al deze problemen te verhelpen.

Verstoppertje spelen loont

Yazeed Al-Rajhi won toch ietwat onverwachts de Dakar

Yazeed Al-Rajhi won toch ietwat onverwachts de Dakar

Foto door: A.S.O.

Wie vooraf aan de Dakar Rally zou moeten voorspellen wie de editie van 2025 zou winnen, die was niet met Toyota op de proppen gekomen. Natuurlijk, de Japanners hebben een goede naam en het is altijd een merk om rekening men te houden, maar Dacia met Nasser Al-Attiyah en Sébastien Loeb én MINI met Guillaume de Mevius en Guerlain Chicherit hadden uitstekende papieren. Het liep echter compleet anders. Dacia raakte Loeb na een stevige crash kwijt en Al-Attiyah kende te veel matige dagen om voor de zege mee te vechten. Bij MINI ging het vroeg met Chicherit mis en de auto van De Mevius was vaker stuk dan gerepareerd.

Toyota ging dus geweldig tekeer. De hele Dakar stond er een auto van het Japanse merk op de nummer een positie in het klassement. Seth Quintero, Henk Lategan en eindwinnaar Yazeed Al-Rajhi hebben minstens een dag bovenaan gestaan. De zegereeks was geweldig – de hele eerste week was Toyota de beste. Het opvallende was ook dat Century goed voor de dag kwam. Het Zuid-Afrikaanse merk werd door de kenners niet hoog ingeschat, maar het kwam met Mathieu Serradori en Brian Baragwanath in de top-tien terecht. Een buitengewoon knappe prestatie. De twee merken die verstoppertje speelden, die hebben het laten zien.

Martin Macík steekt met kop en schouders boven de rest uit

Er was nauwelijks een moment twijfel of Martin Macík de Dakar ging winnen.

Er was nauwelijks een moment twijfel of Martin Macík de Dakar ging winnen.

Foto door: MMphoto

Aan het begin van de Dakar Rally bij de trucks leek het een strijd te worden tussen de rijders met de MM Technolgy-trucks, Martin Macík en Mitchel van den Brink, versus de rijders uit de De Rooy-stal, Vaidotas Zala en Ales Loprais. Het werd echter totaal geen spannende etappe. Na de 48-uursetappe, wat de tweede van deze Dakar was, was Macík gevlogen. Tuurlijk, het hielp hem dat hij de eigen truck van binnen en van buiten kent én dat de techniek hem niet in de steek liet, maar het verschil met tweeënhalf uur is wel erg groot. 

Wat in het voordeel van Macík spreekt, is dat de coureur dag in dag uit met zijn truck bezig is. Zijn bedrijf MM Technology bouwt, verfijnd en verkoopt de trucks en Macík kan dagelijks meekijken hoe de truck opgebouwd wordt. Nu is Macík 35 jaar én tweevoudig kampioen bij de trucks. De vraag is ondertussen serieus wie hem van de troon kan stoten. Samen met navigator Frantisek Tomasek en monteur David Svanda is het een nagenoeg onverslaanbaar trio. Werk aan de winkel dus voor Van den Brink én De Rooy. 

KTM is nog niet dood en begraven

Naast het parcours veel onrust bij KTM, in de race is alles soepel gegaan.

Naast het parcours veel onrust bij KTM, in de race is alles soepel gegaan.

Foto door: Red Bull Content Pool

In aanloop naar de Dakar kwamen er slechte berichten vanuit Oostenrijk: KTM staat op omvallen. De financiën zijn niet op orde en een faillissement hangt als een donderwolk boven de fabriek in Mattinghofen. De situatie had ook invloed op de inschrijvingen voor de rally, want de dochterondernemingen GasGas en Husqvarna vaardigden geen fabrieksteam af. Het resultaat: slechts vier fabriekscoureurs uit de KTM-stal aan de start.

Dat deerde het merk allerminst. Vanaf dag één heerste Daniel Sanders in het klassement. De Australiër pakte etappe na etappe en kwam geen moment onder druk te staan. Tosha Schareina deed er alles aan om de 30-jarige coureur het moeilijk te maken, maar telkens wanneer hij iets inliep greep Sanders de dag erna weer zijn voorsprong terug. Als kers op de taart voor KTM won de rookie Edgar Canet de Rally2-klasse, het een na hoogste niveau. Canet is nog maar negentien en is nu de next big thing. KTM heeft het dan financieel heel lastig, maar in de woestijn ging het crescendo. KTM leeft nog, in ieder geval in koers.

Nog een keer winnen is heel lastig

Een van de nieuwe winnaars: Nicolas Cavigliasso.

Een van de nieuwe winnaars: Nicolas Cavigliasso.

Foto door: A.S.O.

Een opvallend statistiekje deze Dakar. Van alle klassen is alleen in bij de trucks en de classics de Dakar gewonnen door iemand die het een keer eerder wist te winnen. Martin Macík was in 2024 de beste bij de trucks, Carlos Santaolalla won in datzelfde jaar ook al bij de Classics met zijn Toyota HDJ80. Bij de motoren, de Rally2’s, de Ultimates, de Challengers en de SSV’s won iemand het eindklassement die nog nooit eerder de Touareg Trophy in handen had.

Sanders won bij de motoren zijn eerste Dakar in zijn vijfde poging. Canet debuteerde met een zege bij de Rally 2’s en Al-Rajhi pikte bij de auto’s na tien jaar de eindzege mee. Nicolas Cavigliasso won bij de Challengers na een dominante vertoning. Voor hem is het zijn eerste zege bij de Challengers, nadat hij in 2019 bij de quads de beste was. Bij de SSV’s was Brock Heger de beste. De Amerikaan debuteerde in het team van Loeb en was na de vierde dag de beste rijder in het klassement. Veel nieuwkomers dus, een mooie verversing voor de Dakar.

In dit artikel

Gijs Leuvenink

Dakar

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie