Vijf conclusies zijn getrokken uit de MotoGP voorjaarstest in Sepang en Buriram.

Met de wintertests achter de rug belooft het MotoGP-seizoen 2025 om meerdere redenen bijzonder interessant te worden. Het voorseizoen was op sommige fronten ronduit atypisch te noemen, onder meer door de problemen van Ducati met de nieuwe GP25. De nieuwe motorfiets bleek geen verbetering ten opzichte van de GP24, die vorig jaar goed was voor zestien Grand Prix-zeges. De nieuwe motorfiets wordt zodoende grotendeels terzijde geschoven en dat geeft de andere fabrikanten weer de kans om terrein goed te maken. Aprilia lijkt daar aardig in geslaagd, ondanks de afwezigheid van de geblesseerde in Thailand. De rondetijden van lieten echter zien dat hij de aanpassing aan de RS-GP goed verteerd heeft en dus kon hij ook een belangrijke rol spelen voor de toekomstige ontwikkeling van die motor.

Ook bij de andere fabrikanten waren er wisselende resultaten in de test in Thailand. Zo had Yamaha moeite om de stap voorwaarts, die in Sepang nog duidelijk zichtbaar was, te bevestigen tijdens de testsessie in Buriram. Honda slaagde daar dan wel weer in en kon zo terugkijken op een solide voorseizoen. En dan is er nog KTM, dat qua rondetijden heel behoorlijk mee kon komen tijdens de laatste tweedaagse test. Tegelijkertijd blijft de situatie rond het fabrieksteam en onzeker totdat er later deze maand meer duidelijkheid komt over de toekomst van de Oostenrijkse fabrikant.

Márquez terug in topvorm

Terug naar Ducati, dat in 2025 met en een droomduo in dienst heeft. Laatstgenoemde kende een relatief anonieme aanloop naar de seizoensstart. Zo kwam hij in Sepang nog wel tot de tweede tijd van het veld, maar in Thailand moest hij het doen met de vijfde positie. Daarbij moet aangetekend worden dat hij door enkele mechanische problemen niet zijn volledige potentie kon laten zien. Teamgenoot Márquez deed dat daarentegen wel. Niet alleen was hij in Buriram de snelste van het veld door één tiende boven het baanrecord te blijven, ook maakte hij grote indruk met zijn racesimulatie. Over 23 ronden – die hij in zeer warm weer reed – liet hij een snaarstrak tempo zien. Hoewel hij met zijn verrichtingen op de baan een statement maakte, wilde Márquez echter weinig weten van de favorietenrol. “Ik vertrok kalmer uit Sepang dan hier. Je moet sterk zijn op de plekken die eigenlijk je zwakte zijn (Sepang), niet op de plekken waar je weet dat je goed gaat. De favoriet om hier te winnen, is nog altijd Pecco.”

Tests met twee gezichten voor Aprilia

Marco Bezzecchi nam Aprilia op sleeptouw na het vroege wegvallen van Jorge Martín.

Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images

Veel dramatischer konden de wintertests niet beginnen voor Aprilia, dat wereldkampioen Jorge Martín na nog geen twee uur testen geblesseerd zag raken in Sepang. Toch zal de Italiaanse fabrikant uiteindelijk met een behoorlijk positief gevoel terugkijken op de testweken, iets wat grotendeels te danken is aan Marco Bezzecchi. De Italiaan kreeg extra verantwoordelijkheden toegeworpen door het wegvallen van Martín en die ging hij niet uit de weg. Niet alleen noteerde hij goede rondetijden in zowel Sepang als Buriram, ook stapte hij in de rol als voornaamste referentie voor de ontwikkeling van de RS-GP. De motorfiets is duidelijk een stap vooruit ten opzichte van de versie van 2024, maar tegelijkertijd liet Bezzecchi ook weer de vorm zien waarmee hij in 2023 drie Grands Prix won op de Ducati. “Ik ben blij met hoe we gewerkt hebben en hoe ik me heb aangepast, hoewel ik nog steeds niet alles helemaal onder controle heb. Ik ben heel blij met de motor en het motorblok”, somde hij op.

Honda en Mir kruipen uit diep dal

Na de test in Sepang overheerste het goede gevoel al bij Honda, getuige de grote lach waarmee die testdagen afsloot. Die lach verdween in Thailand niet, want de gemaakte stap leek aldaar bevestigd te worden. Honda heeft enkele moeilijke jaren achter de rug waarin maar weinig progressie geboekt leek te worden, maar met Mir als de rijder die de kar moet trekken lijkt de Japanse fabrikant eindelijk wakker te worden. De RC213V komt nog altijd behoorlijk wat topsnelheid tekort, al worden er op andere vlakken wel behoorlijke stappen gezet. Het gevolg? Mir kwam in Thailand tot de zesde tijd en stond met zijn sprintsimulatie op gelijke hoogte met Yamaha’s . Als dat tijdens de seizoensopener bevestigd wordt, dan kan Honda echt gaan geloven dat er stappen zijn gezet. “Ik begin een gevoel terug te krijgen dat ik lange tijd niet heb gehad doordat de motor mij laat rijden zoals ik dat graag wil”, aldus Mir. “Dit is de beste Honda waar ik op heb gereden.”

Toch werk aan de winkel voor Yamaha

De progressie van Yamaha in Sepang was in Buriram minder duidelijk zichtbaar.

De progressie van Yamaha in Sepang was in Buriram minder duidelijk zichtbaar.

Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images

In Maleisië maakte Yamaha grote indruk tijdens de collectieve test door met Fabio Quartararo iedere dag in de top-drie te eindigen. Wel had de fabrikant aldaar voordeel van de deelname aan de Shakedown Test en van op papier gunstigere omstandigheden voor de YZR-M1. De bevestiging van de forse progressie moest komen in Buriram, een circuit met minder grip en een compleet andere lay-out. Ditmaal was er iets minder positiviteit bij de fabrikant uit Iwata. Quartararo noteerde de achtste tijd op zeven tienden van Márquez, mede doordat het gevoel aan de voorkant niet naar zijn wens was. Hij komt nog iets tekort over één ronde, al was zijn sprintsimulatie dan wel weer hoopgevend. Met verbeteringen over één ronde lijkt de top-vijf in races niet meer buiten bereik, al lijkt dat in Buriram toch lastig te worden. “We hebben een kleine stap voorwaarts gezet, maar deze test was iets lastiger. Dat kwam vooral door het slechte gevoel aan de voorkant”, oordeelde Quartararo. “Ik voelde me op beide compounds niet goed en dat is nooit eerder gebeurd.”

KTM nog steeds in nevelen gehuld

De financiële problemen hangen nog altijd als donkere wolken boven KTM. In afwachting van een definitief oordeel over de toekomst van het bedrijf op 25 februari probeerde de MotoGP-afdeling van het merk te doen alsof er weinig aan de hand was – tot de test in Buriram. Aldaar waren fabrieksrijders en de enigen die niet met de aanwezige journalisten spraken, een actie die alles behalve rust uitstraalt. Daar komt bovenop dat het voorseizoen ronduit wisselvallig verliep voor KTM. Acosta klokte in Thailand weliswaar de vierde tijd, maar in de lange run had hij moeite met de banden. Dat was in Sepang ook al het geval. Verder was het kwartet van het merk uit Mattighofen niet vooraan te vinden. Zo hadden en nog grote moeite met de RC16. “Het is lastig te begrijpen waarom sommige banden werken en waarom sommige niet werken. Het wordt een soort loterij”, zei Acosta. “Het is geen kwestie meer dat het rubber kapot gaat, maar dat iemand zich gaat bezeren.”

Meer over de MotoGP-wintertests:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie