Voor de 2026 F1 tijd zal Pirelli waardevolle data ontvangen dankzij Alpine en McLaren.

Het Circuito de Jerez-Nigel Nieto was de locatie van de tweede band evaluatie van het jaar. Zoals op Paul Ricard en Circuit de Barcelona-Catalunya, McLaren was de groep. Alpine mocht zich dan melden om de nieuwe Pirelli banden te testen als tweede ploeg voor 2026. Hoewel de basis van de 18-inch rubber hetzelfde blijft, zijn deze wielen aanzienlijk kleiner dan die welke momenteel in gebruik zijn. Zonder te weten wat ze waren, moesten Alpine en McLaren een door Pirelli opgezet systeem afmaken. Deze gebeurtenis betrof drie wiel ingrediënten: C2, C3 en C4.

In McLaren zaten en Oscar Piastri. Anders mocht McLaren’s IndyCar-rijders PatoO’Ward achter het wielvoertuig van de aangepaste MCL60 lopen. Op Alpine was vereerd om de A523 te bezoeken. In beide gevallen was dit een zogenaamde “diervoertuigen” uit het seizoen 2023. Deze voertuigen zijn aangepast aan de komende regelgeving. In dit geval wilde Pirelli nauwkeuriger informatie gebruiken, zodat de principes voor 2026 werden gebruikt. &nbsp,

In totaal eindigde O’Ward 153 ronden op het circuit van 4,4 mijl in Zuid-Spanje. De Mexicaan kwam naar een 1.19.484 als het snelste plein. Gasly reed plotseling 157 rondes en was veel sneller in de Alpen: 1.18.092. Pirelli benadrukt echter dat de verandering in rondetijden niet zo officieel was omdat beide teams verschillende programma’s moesten voltooien. &nbsp,

Foto van: Pirelli

Maar McLaren heeft al twee hele testritten uitgevoerd, en nu het team van Woking een volle dag achter de boeg heeft, kunnen ze naar huis reizen. Op donderdag zullen ze opnieuw getest worden, maar zal McLaren’s banen overnemen. De test kan worden uitgevoerd door George Russell. Alpine is misschien in Jerez, maar Gasly slaapt. Zijn collega Jack Doohan komt donderdag.

Op Paul Ricard McLaren was de enige voorziening. Vóór 2026, wat mogelijk was vanwege de waterinstallaties van de baan, kon het team de regenbanden controleren. In Barcelona was McLaren terug op het feest, samen met . Waar McLaren en Alpine op basis van de 2023-bolides met pony’s kwamen, koos een aangepaste versie van de SF-24 uit 2024. Voor het begin van de 2026-tijd van het jaar zal Pirelli blijven testen met verschillende teams.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

McLaren

Alpine

Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie