Aston Martin maakt dit jaar zijn World Endurance Championship debuut met het gretig verwachte Valkyrie AMR-LMH. Aston Martin zal de nieuwe onderneming lanceren met een voertuig dat fundamenteel verschilt van de voertuigen van de wedstrijd, Samen met The Heart of Racing. Aston Martin was in staat om zichzelf te ontwerpen en ontwikkelen met behulp van de Le Mans Hypercar, in tegenstelling tot LMDh, waar er vier framework leveranciers en een vast hybride systeem. Het kon dus kiezen voor een hybride systeem, maar koos eerder voor een 6,5 liter V12 motor. Dit is een mager brandend type, dus het energieverbruik is beperkt.  ,
Voor het opvallende groene kleurenschema dat Aston Martin koos voor de 007 en 009 stopfiguren, koos Aston Martin voor de WEC. Het Britse merk zal deelnemen aan het IMSA SportsCar Championship met een kopie van de Hypercar in een blauw kleurenschema in de straat van Odin. ” Dit is een gelukkig moment voor Aston Martin,” zegt Adrian Hallmark, CEO van Aston Martin Lagonda. Onze overtuigingen staan centraal, en Le Mans’ terugkeer naar de strijd voor het algehele succes is belangrijk. De Valkyrie vertegenwoordigt de blijvende sportfilosofie van het merk, die al meer dan een eeuw belichaamd is. Het is de enige therapieën die zijn gemaakt tijdens de competitie op de top van de atletiek autorace in zowel de WEC en IMSA.
Foto van: Aston Martin Racing
Tijdens de beoordeling van de Valkyrie AMR-LMH bevestigde Aston Martin ook de line-ups van de piloot voor het seizoen 2025. Tom Gamble mag vergezellen voor het reguliere seizoen, ondanks het feit dat hij al op de lijst stond voor de #007 Valkyrie. Ze moeten de piloot met Ross Gunn promoten in de 24 uur van Le Mans, wat resulteert in het kiezen van een complete Amerikaanse line-up. De # 009 Valkyrie wordt bemand door  , Marco Sørensen en Alex Riberas,  , Roman De Angelis sluit zich aan bij dat team voor de 24 uur van Le Mans. De # 23 Valkyrie in IMSA wordt dit jaar gedeeld door Gunn en De Angelis.
Aantal testkilometers
Voor de V12-website moest Aston Martin enkele aanpassingen doorvoeren, mede omdat de oorspronkelijke website van het straattype meer dan 1.000 pro genereert terwijl in WEC er een limiet van 500 kW is, omgebouwd tot 689 pk. Het is cruciaal om de energie die nodig is om de noodzakelijke tochten te voltooien schoon te maken, zegt Adam Carter, hoofd van Endurance Motorsport bij Aston Martin. Omdat we minder gezag nodig hebben, draaien we de motor langzamer dan we kunnen. We kunnen de motorcurve bekijken en wrijvingsverlies verminderen door de snelheid te verlagen om de brandstofefficiëntie te verbeteren vanwege de lagere energielimiet van de wetten.

Foto van: Aston Martin Racing
Adrian Newey, artiest voor Red Bull Racing, startte The Valkyrie als project toen het team ook een technische samenwerking had met Aston Martin. Uiteindelijk veranderde het in een raceauto, die Carter voorspelde dat er zou gebeuren. Volgens Carter,” Het zou bijna ongelooflijk voor een van de grootste fabrikanten van raceauto’s in de geschiedenis om een voertuig te ontwerpen en nooit overwegen eventueel racen.”
Ter voorbereiding op de Hypercar ervaring in WEC en IMSA, Aston Martin heeft nu 15.000 check miles. Vallelunga en Jerez werden daarna bezocht nadat het bedrijf begon te testen in Donington Park en Silverstone. De Valkyrie AMR-LMH is ook getoond in Bahrein, Qatar, Road Atlanta, Sebring en Daytona voor meer controles. Tijdens de 1, 812 meter van Qatar zal de Valkyrie AMR-LMH zijn debuut maken in de WEC. In IMSA sloeg het Daytona’s 24 uur over, maar de Hypercar deed actie tijdens de 12 dagen van Sebring.  ,
In dit artikel
Laurens Stade
WEC
Aston Martin Racing
Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.