Boetes voor coureurs waren afgelopen jaar weer een gespreksonderwerp geworden door de onvrede die onder de coureurs heerste over de manier waarop FIA-president Mohammed Ben Sulayem de show runt. In totaal kregen de coureurs in totaal 270.000 euro aan boetes, verdeeld over 50 boetes. Dat gaat dan onder meer om te snel door de pitstraat rijden, andere coureurs hinderen, met een onveilige auto doorrijden, het oversteken van de baan zonder toestemming en voor schelden – met name dat laatste kreeg veel aandacht na Singapore.
Coureursvakbond GPDA liet via voorzitter George Russell meermaals haar ongenoegen blijken over het handelen van de FIA en het gebrek aan transparantie. Zo vroegen meerdere coureurs zich af wat er met het boetegeld gebeurt. “Toen we een paar jaar geleden van de FIA hoorden tijdens de presidentsverkiezingen, ging het voor ons allemaal om transparantie”, zei Russell. “Over waar het geld zou worden geherinvesteerd in de basis van autosport, waar we allemaal voorstander van zijn. We willen gewoon transparantie en inzicht in wat er vanaf het begin is beloofd.”
In een exclusief interview met Motorsport.com deelt FIA’s hoofd van de eenzitters, Nikolas Tombazis, dat het boetegeld goed gebruikt wordt voor FIA’s projecten en sociale initiatieven. “De FIA is geen organisatie met winstoogmerk”, benadrukt Tombazis. “We hebben geen aandeelhouders die naar een paar cijfers op de aandelenmarkt kijken en hopen dat de aandelenprijzen stijgen of dat er meer dividend komt. Al het geld wordt dus besteed aan aspecten die als nuttig worden beschouwd. Of het nu voor de veiligheid is, voor de basis in de autosport of soms voor andere projecten die te maken hebben met verkeersveiligheid.”
“Ik denk dat deze vraag soms een beetje beïnvloed wordt door de emoties die op dat moment spelen, of door welke boete dan ook besproken wordt”, vervolgt Tombazis. “Ik besef dat iedereen die een boete betaalt altijd licht geïrriteerd is en zich misschien een beetje gekrenkt voelt, maar er zijn zeker zoveel verschillende niveaus van projecten dat ik denk dat je nooit tot de conclusie kunt komen dat dit geld op de een of andere manier wordt besteed aan kerstfeestjes en dergelijke. Het bedrag dat wordt uitgegeven aan grassroots is veel hoger dan de boetes die worden opgelegd, wat volgens mij aangeeft dat alles wat daar binnenkomt een positieve impact zal hebben. Ik denk dat het moeilijk is om projecten te vinden bij de FIA die niet een impact op grassroots of sociale impact hebben op de autosport.”
Tombazis stelt dat hij met ‘absolute zekerheid’ kan delen dat de boetes van coureurs in de ene sport niet gebruikt worden om andere sporten te subsidiëren. “Maar als je kijkt naar andere initiatieven, of het nu onze campagnes zijn, zoals die over online misbruik en alle grassroots waar we het eerder over hadden, of veiligheidsprojecten, dan denk ik dat het nobele manieren zijn om zulk geld uit te geven. En dit geld draagt daaraan bij.”
Aantrekkingskracht F1
Volgens Tombazis zijn die grassrootsprojecten van de FIA ‘instrumentaal’ voor de nieuwe generatie coureurs en officials. Het doel van die projecten is namelijk het verlagen van de drempels op lager niveau, zoals in de karts. “Er wordt zo’n 10,3 miljoen euro uitgegeven aan de grassroots, voor veel clubs, voor veel landen, alleen maar om een reeks projecten voor vroege autosportactiviteiten te promoten. En ik denk dat dat heel belangrijk is”, aldus het hoofd van de eenzitters bij de FIA.
“Uiteindelijk denk ik dat de gezondheid van de Formule 1 grotendeels afhankelijk is van de algehele aantrekkingskracht van de autosport”, voegt Tombazis toe. “Het gaat niet alleen om het hebben van een spannende Grand Prix, maar het gaat er ook om dat je meer mensen hebt die over het algemeen zelfs een relatief laag grassrootniveau van autosport in hun land doen. Ik denk dat dat uiteindelijk gunstig zal zijn voor de Formule 1. Het andere deel is natuurlijk het selecteren van coureurs voor de toekomst, hoe coureurs kunnen doorgroeien op die ladder en de kans krijgen om dat te doen, zelfs als ze bijvoorbeeld niet uit een rijke familie komen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste doel.”
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates