Waarom Genesis kleine V8-motor koos voor Hypercar-project

BMW, Cadillac en Porsche rijden in het World Endurance Championship al met een Hypercar met een V8-motor, zij het wel met een grotere cilinderinhoud. Vanuit technisch oogpunt zou een V6-motor, zoals Ferrari, Peugeot en Toyota onder de LMH-reglementen gebruiken, de voorkeur hebben genoten voor Genesis, dat onder Hyundai valt, maar uiteindelijk zag de Zuid-Koreaanse fabrikant in de V8 de beste oplossing. 

“Er waren verschillende opties, maar dit was de enige die in het schema paste”, legt Francois-Xavier ‘FX’ Demaison, technisch directeur van Hyundai Motorsport en niet te verwarren met de gelijknamige acteur, uit in gesprek met Daily Sportscar. “We hadden geen tijd voor meerdere ontwikkelingscycli en moesten het proces zo kort mogelijk houden.” Zo is Hyundai dus bij de V8-motor met een relatief kleine cilinderinhoud terechtgekomen, waar het enkel voor naar het World Rally Championship-team moest kijken.

De motor die aan deze V8 ten grondslag ligt, is namelijk de 1,6-liter in-line viercilinder die Hyundai in WRC gebruikt. Om het vereiste vermogen van 500 kilowatt (680 pk) te bereiken, besloot het team om twee WRC-motoren virtueel te combineren. Het resultaat is dus de relatief kleine V8 met een cilinderinhoud van 3,2 liter. Een kleinere V6-variant, die net als de Acura ARX-06 2,4 liter zou zijn geweest, werd afgewezen vanwege te veel technische onzekerheden en het homologatierisico. Zodra een Hypercar is gehomologeerd, is ontwikkeling slechts zeer beperkt toegestaan. De keuze voor een biturbo was ook een logische beslissing volgens Demaison. “Met twee turbo’s is de driveability beter en het zwaartepunt gunstiger. Bovendien blijft er in geval van nood nog één over om de race uit te rijden”, verklaart hij die keuze.

Veel overnemen

Om de ontwikkeling te versnellen, vertrouwt Genesis op beproefde onderdelen uit het WRC-programma.
“Onderdelen zoals de kleppentrein, zuigers en drijfstangen worden één op één overgenomen”, legt de Fransman uit. “We moeten de cilinderkoppen opnieuw ontwikkelen, maar we willen het aantal nieuwe onderdelen minimaliseren zodat de motor op tijd klaar is.”

Genesis heeft met deze V8 en een gestandaardiseerd hybridesysteem van Bosch vooral een conservatieve aanpak gekozen, maar is het hierin wel pragmatisch geweest om het strakke tijdschema te kunnen halen. De GMR-001 LMDh moet in 2026 in het WEC debuteren, maar voor die tijd moet de Hypercar al gehomologeerd zijn om deel te kunnen nemen. 

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

WEC

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie