Waarom Haas F1 de windpijp van Toyota verliet

Toyota’s volgende deelname aan Formule 1 was in 2009, maar andere F1-groepen hebben gebruik gemaakt van de fabrikant zeer high-ranking windtunnel in Keulen voor vele jaren. Echter, te oordelen naar de selecties die het Haas F1 Team maakt, lijkt de dag dat groepen liever verhuizen naar de toren in Duitsland rond te zijn. De Wind Tunnel in Keulen zal niet worden gebruikt, ondanks de verhuur van Gene Haas het ondertekenen van een professionele overeenkomst met Toyota Gazoo Racing in 2024. In plaats daarvan blijft Haas de windtunnel van Ferrari gebruiken, zoals het team al doet sinds zijn toetreding tot F1 in 2016.

Deze keuze is juist omdat het Haas’ zoektocht naar een nieuw kantoor aanspreekt, wat werkafstanden tussen locaties in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Italië kan elimineren. Een deel van dat nieuwe kantoor zal ook een frisse driver-in-loop model, die Haas u creëren door de mogelijkheden van Toyota. De vorming als het opzetten van een speciale aerodynamica groep of laat de groep van mensen om het te rijden, waardoor de situatie uitdagender dan meer eenvoudig. &nbsp,” Niet een sterke uitdrukking, maar voor de nabije toekomst hebben we geen plannen om de windtunnel in Maranello te verlaten,” vertelde Haas teambaas Ayao Komatsu aan een limited media bedrijf, waaronder &nbsp, Motorsport.com, tijdens een voorseizoen briefing.

Bovendien heeft de Toyota windtunnel te lijden van een bepaalde fout die invloed heeft op grond impact onderzoek. Als gevolg van de huidige F1-voorschriften zijn auto’s lager ingesteld dan voorheen, en als gevolg daarvan is de verbinding tussen het oppervlak van de auto en het asfaltoppervlak een belangrijke bron van efficiëntieverschillen geworden. Ferrari installeerde afgelopen zomer een nieuwe schuimbal in de windtunnel om de gevolgen zo nauwkeurig mogelijk te simuleren. Deze bal lijkt meer op de textuur van het asfaltoppervlak dan Toyota’s standaard stalen roller. De Chinese producent moet dus eerst investeren om dezelfde agressieve standaard te handhaven. &nbsp,

Ferrari weerpijp in Maranello, die Haas F1 Team zelfs gebruikt.

Foto van: Ferrari

” Het is een win-win situatie. Ferrari en ik zitten natuurlijk in hetzelfde toernooi. Ferrari doet onderzoek als er specifieke problemen zijn met de technologie van de windtunnel of als ze verband houden met de kenmerken van de vloereffect regelgeving. Vervolgens pakken ze het probleem aan, zodat we kunnen profiteren zonder onderzoek te doen,” aldus Komatsu. Het heeft geen zin om naar Toyota’s windtunnel te reizen, die momenteel geen plastic vloeren heeft, om het model in Maranello te houden. Andretti gebruikt het, maar ze nemen niet deel aan F1. Voor het onmiddellijke vooruitzicht heeft het geen zin om Maranello te houden.”

Persoonlijk model maakt een groot verschil

Op een moment dat het meer efficiëntieonderzoek onder één dak wil uitvoeren, biedt Ferrari’s windtunnel ook logistieke consistentie. Bijvoorbeeld, teameigenaar Gene Haas had blijkbaar wat mogelijkheden voor een nieuw kantoor in Groot-Brittannië eind januari. Bovendien moet de nieuwe Haas simulatie in deze dienst worden gevestigd. Op dit moment maakt de groep ook gebruik van Ferrari’s model, maar dit betekent dat werknemers kunnen reizen van Groot-Brittannië naar Italië voor deze bijeenkomsten. ” Als je naar de simulator kijkt, hebben we vorig jaar niet meer dan 15 dagen gedaan,” zei Komatsu.

” Welke andere teams doen slechts vijftien dagen in de simulator? We gebruiken de simulator niet tijdens de weekendraces. Dat geldt voor geen enkel ander team. We hebben die opties niet. En als we de simulator in Maranello hebben, is dat de enige simulator waar we toegang tot hebben. Dat kunnen we gewoon niet. Omdat het kantoor in Maranello vooral bedoeld is voor mensen die niet betrokken zijn bij directe operationele prestaties, moeten we mensen uit Groot-Brittannië sturen. Daarom zou het een enorm verschil maken in efficiëntie als we hier de simulator ] in Groot-Brittannië ] hadden.”

Meer Formule 1 nieuws:

In dit artikel

Bjorn Smit

Formule 1

Haas F1 Team

Registreer voor e-mail updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te weten.

Kenteken melden

Plaats een reactie