Waarom handelsorganisaties vrezen schuld Western Ford boom

De komende vier jaar zal US Ford 4,4 miljard euro investeren in zijn westerse tak, maar de Duitse handelsorganisaties zijn bang voor schulden. Waarom?

Ford Europa wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als vele andere Duitse rivalen: een teleurstellende wens en stijgende prijzen. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat het bijna achtduizend werk zou verminderen, waarvan de meeste in Duitsland.

Ford Europa scheurt onder de wet

Met de Amerikaanse aankoop wil Ford processen verbeteren, efficiëntie verhogen en kosten verlagen. Volgens Reuters staat de Duitse onderneming onder een lening van 9,0 miljard EUR. Een deel van de 4,4 miljard euro gaat naar schuldvermindering.

Handelsorganisaties vrezen schulden

Dat Ford helpt zijn Duitse ministerie is goede informatie, zou je denken, maar in Duitsland zijn ze bezorgd. Vakbondsambtenaren zeggen dat ze vrezen dat Ford Europe in een paar jaar failliet kan gaan als er niets verbeterd wordt.

Het probleem zou zijn dat de activa van Amerika een overeenkomst van 2006 veranderen, waarin staat dat alle kosten van Ford Europe door de moedermaatschappij worden gedekt. Volgens de vakbonden wordt de veiligheid tegen faillissement nu afgeschaft.

Versies voldoen niet aan de westerse smaak

De voorzitter van de ondernemingsraad, Benjamin Gruschka, gelooft dat Ford Europe lijdt aan een reeks modellen die niet overeenkomen met de Duitse stijl. Bijvoorbeeld, het bedrijf heeft verwijderd de gemeenschappelijke Ka, en Focus uit het scheepvaartsysteem en richt zich op SUV’s.

In 2023 had Ford een Duits marktaandeel van 4,0 procent. Vorig jaar daalde dit tot 3,3 procent, volgens statistieken van ACEA, het bedrijf dat de belangen van Duitse autobedrijven vertegenwoordigt.

Heb je een fout opgemerkt? Mail ons. We zijn blij.

Kenteken melden

Plaats een reactie