Marc Marquez was de auteur van Thailand’s eerste sprintrace van 2025, maar partner Francesco Bagnaia was blij om te eindigen op de vierde plaats. Ducati’s fabrieksrijders verklaarden na de korte Buriram race dat hij vaak emoties veel in de langere Grands Prix dan in de kortere sprong races. Ik heb problemen met de longe. Het enige dat maakt de lange cultuur anders dan het is de benzine tank, Bagnaia zei. Daarbij verwees hij naar de wetten, die bepalen dat de sprint race concurrenten een unieke gastank gebruiken dan de Grand Prix.
Omdat de dynamiek van de motor enigszins wordt veranderd door het feit dat [dat ] van de sprintraces ] veel kleiner is. Hoewel we daar aan werken en proberen het te repareren, heb ik meer moeite met sturen en remmen. We hebben vandaag alles geprobeerd, maar we deden het op de oude manier,” vervolgde Bagnaia’s beschrijving. Op de vraag of hij een half gevulde gewone gascontainer kon gebruiken, antwoordde hij dat hij dit had getest. Ik was sneller, maar volgens de regels is dit tegen de wet. We maken dan een unieke aanpassing of wijziging van de motor, maar het duurt een tijdje om dit goed te krijgen, want het probleem is er al twee jaar.
Waarom kiezen voor een moeilijk voorwiel?
Vreemd genoeg koos Bagnaia zelfs een ander ingangskanaal dan Marc en Lex Márquez, de gebruikers waarmee hij tijdens de springwedstrijd moest omgaan. De gebroeders Márquez waren onderweg met de delicate substantie, terwijl de Europese reis met de pijnlijke voorband. Het hardere plastic voldeed echter niet aan de normen van Bagnaia. Hij oordeelde,” was ik nogal verbaasd dat het was voordat de sprong eindigde. Zijn bedoeling was om de lange race op zondag te voltooien met de hardere plastic inhoud, maar hij twijfelde dat na de sprint race. De zoete voorband automatische noodgreep werd toen een mogelijkheid.
Bagnaia was niet helemaal tevreden met de Thaise sprong.
Foto door: Motorsport Images/Goud en Goose
” Bremsing is mijn probleem met de zachte,” zei ik. Als het voorwiel veel beweegt, vind ik dat vervelend. Er zijn echter veel bochten op deze lus waar je meer snelheid moet krijgen en effectief navigeren. De zachtmoedigheid helpt daarbij, maar de hardband en de softband staan me niet toe om zo snel te zijn als de softband,” aldus de 2022 en 2023 wereldkampioen. We kunnen morgen een verschuiving maken en proberen het probleem op te lossen. Ik moet soepel gaan als je dat niet kunt bereiken. Na tien rondjes was de methode volledig uitgeput, en dat gold ook voor de moeilijke band.
Bagnaia is op de tafel met zeven overwinningen in de longe competitie. Hij was niet helemaal tevreden met de uitkomst, maar hij geloofde ook niet dat het serieus was omdat hij via Q1 moest worden geplaatst in het pole-position gevecht. ” Ik ben niet helemaal tevreden, maar gezien de cheque en vrijdag is de tweede plaats aanvaardbaar. Bagnaia, die vorig jaar de Thai Grand Prix noemde, beweert dat de locatie dezelfde is als in oktober. Uiteindelijk werd hij ook tweede in de sprintwedstrijd, en op zondag won hij de Grand Prix. Ik hoop dus dat morgen hetzelfde zal zijn als in oktober.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Francesco Bagnaia
Team Ducati
Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.