Wat is de GPDA en welke functie dient het in Formule 1?

De Grand Prix Drivers ‘ Association is ook bekend als de raceorganisatie voor Formule 1-rijders. Het is ontstaan in 1961, een leeftijd waarin gezondheid en Formule 1 niet volledig overeen kwam. Er was een tijd dat regelmatig nieuws werd geschreven over gevaarlijke verwondingen. De draden ‘bescherming op dat moment is nauwelijks vergelijkbaar met die van vandaag. Sommige eigenaren hebben hun krachten gebundeld en eisten in de jaren zestig betere veiligheidsnormen om de veiligheid te verhogen.

De GPDA werd opgericht in 1961, en de eerste belangrijke stap kwam in 1969. De Franse Grand Prix op het Circuit de Spa-Francorchamps werd die tijd geboycot vanwege veiligheidsproblemen. De betrokken partijen hebben besloten om in reactie hierop verbeteringen aan te brengen in de kringloop, die een duidelijke indicatie gaf dat rekening werd gehouden met de vrees van de GPDA. In de daaropvolgende jaren speelt de GPDA een belangrijke rol bij de invoering van de huidige veiligheidsmaatregelen, waaronder een beter ontwerp van draden, zandbakken, luchthavendepots en brandwerende kleding.

Wat doet GPDA?

De GPDA is dus een link tussen FIA en Formule 1 en vertegenwoordigt de stemmen van de twintig Formule 1 voertuigen. De voertuigunie kan veel niveaus beïnvloeden. &nbsp,

1. Veiligheid op en weg van het spoor
De GPDA blijft zich concentreren op veiligheidskwesties. De inzending van de halo in 2018 is een goede illustratie van het werk van de GPDA. Hoewel er aanvankelijk veel controverse was rond deze metalen draad boven de cockpit van de bestuurder, zijn ernstige verwondingen of nog erger vermeden. Daarnaast werkt de GPDA samen met ingenieurs en looparchitecten om veiligheidsproblemen in circuits te herkennen.

2. Betrokkenheid bij de besluitvorming
Formule 1 is een ingewikkelde wereld met sport, technische en commerciële belangen. Wanneer cruciale beslissingen moeten worden genomen, zoals wijzigingen in de wedstrijdkalender of regels, moet de GPDA ervoor zorgen dat bestuurders worden gehoord.

3. Komen en duurzaamheid van F1
De GPDA overweegt zelfs problemen zoals het verminderen van de ecologische voetafdrukken van Formule 1, die ook van toepassing zijn op de langere termijn. Dus, de haastende vakbond wil de klasse motorsport van de koning duurzamer maken, zonder de essentie van activiteit te verliezen.

Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA.

Foto door: Steven Tee / Motorsport Images

De GPDA-constructie

Ervaren eigenaren en een grondwettelijk lid vormen de GPDA-tafel. De meest recente toediening lijkt als volgt te zijn:

Alexander Wurz (voorzitter): De voormalige F1-coureur uit Oostenrijk is sinds 2014 verantwoordelijk voor de GPDA. Wurtz draagt zowel zijn kennis als bestuurder als als adviseur en veiligheidsexpert bij zich. &nbsp,

George Russell (vertegenwoordiger): Als vertegenwoordiger is George Russell verantwoordelijk voor de mening van de andere chauffeurs. Na de terugtrekking van nam deze positie Russell over in 2023.

Anastasia Fowle (directeur): Als advocaat neemt ze het juridische en organisatorische beheer van de GPDA over. Op de achtergrond van de GPDA is Floyd de eerste niet-racing drivers die een commandopositie innemen.

Hoewel de registratie bij de GPDA vrijwillig is, zijn bijna alle nieuwste Formule 1-rijders actieve leden van de organisatie.

GPDA’s overwinning en invloed

In zijn meer dan zestig jaar bestaan heeft de GPDA bewezen zeer succesvol te zijn. Door de jaren heen is de stabiliteit verbeterd. Hier zijn enkele voorbeelden:

– De invoering van de levensduurbatterij in 1988 om de veiligheid van personen te garanderen

– Vooruitgang van de rijstroken en monitor afzettingen op circuits

– Actieve betrokkenheid bij de ontwikkeling van veiligheidsvoorschriften, waaronder de eis voor het gebruik van een hoofd- en nekondersteuningssysteem (HANS). &nbsp,

Bovendien heeft de GPDA een aantal belangrijke problemen aan de orde gesteld, en als gevolg daarvan is het begonnen met het bespreken van onderwerpen zoals de overbelaste competitieschema’s en de privileges van de bestuurders.

Waarom is de GPDA essentieel?

De GPDA is al jaren een cruciaal onderdeel van het Formule 1-kader, omdat het garandeert dat automobilisten zowel als atleten als mensen worden beschermd. Het vertegenwoordigt hun belangen en helpt om Formule 1 steeds veiliger, eerlijker en duurzamer te maken.

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie