Op 26, 27 en 28 februari checkt de Formule 1 ploeg bij het Bahrain International Circuit met de F1 auto’s voor het seizoen 2025. Teams hebben de mogelijkheid om te controleren of het voertuig correct werkt en, natuurlijk, het geeft een kans om te zien of veranderingen in de winter hebben gemaakt de auto veiliger en snel gemaakt. FIA en F1 sponsoren deze herfsttest, en alle tien groepen zijn actueel. Hoewel er in die tijd weinig flexibiliteit is, zijn er enkele beperkingen.
Volgens de sportregels van F1 is de herfsttest onderworpen aan Testing of Current Vehicles (TCC). Wanneer vrachtwagens reizen op de baan tijdens een programma dat is niet een” wedstrijd,” die, volgens de regels, omvat een Grand Prix weekend. Auto’s moeten voldoen aan de professionele normen van de finale dat jaar, overeenkomstig artikel 10.1. Alle teams zijn verplicht om een FIA digitale controle-eenheid (ECU) te bedienen, die al is gespecificeerd in de complexe regelgeving tijdens een dergelijke TCC.
De teams moeten zich ook houden aan de regels voor rode vlaggen en automatisch tanken, zoals tijdens een F1-weekend. Bestuurders zijn toegestaan om te werken onder een TCC zonder een zeer licentie, maar ze zijn verplicht om een back natuurlijk licht te gebruiken. Maar teams kiezen er vaak voor om alleen te lopen met de twee standaard coureurs in de winter. Dat doen ze tegenwoordig vaker door de drie controletijden in halve dagen te verdelen. Op deze manier hebben bestuurders een ochtend- of middagbehandeling en kunnen testmeters op verschillende tijdstippen worden genomen.  ,
Plaats en duur  ,
Post 10.8a is een van de meer intrigerende TCC-regels. Deze TCC’s mogen alleen plaatsvinden op westerse draden, tenzij een meerderheid van de teams akkoord gaat met een lus buiten Europa, overeenkomstig de overeenkomst. F1 werd vele jaren gehouden in het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar Bahrein is onlangs de gewenste locatie geweest, dus een meerderheid van de teams bevestigde. Een TCC als deze kon niet plaatsvinden in de loop van het jaar, waardoor teams de beloningen niet konden plukken. De TCC kan tot negen keer duren, wat dan kan gebeuren tussen 9:00 en 19:00 lokale tijd. Na de eerste vier dagen is er vaak een uur split.  ,
Voor de lentetest worden meer voorschriften vastgesteld overeenkomstig artikel 10.8 quater. Vanaf 1 februari en uiterlijk 10 dagen voor het begin van de nieuwe tijd, mag deze maximaal drie opeenvolgende dagen duren in 2025. Als een meerderheid van de teams akkoord gaat, kan er een uitzondering zijn, die maximaal vier examendagen kan bedragen. In 2026, vanwege de grote principiële trend, zijn al drie driedaagse tests besproken, wat betekent dat de sportvereisten moeten worden gewijzigd.  , Tijdens de winter evaluatie, kunnen de tien groepen slechts één voertuig tegelijk gebruiken, zodat de eigenaren moeten alternatief.  ,
Foto door: Steven Tee / Motorsport Images
Afschermen
De teams moeten zich ook houden aan de richtsnoeren van artikel 21 betreffende de bescherming van bepaalde elementen tijdens de voorjaarsproeven. De wedstrijd kan kijken naar de buren om suggesties voor hun eigen voertuig te krijgen tijdens het examen dagen. Op delen van een auto mogen geen displays, doeken of andere barrières worden gezien, tenzij zij een duidelijk mechanisch doel hebben, met inbegrip van brandbeveiliging, overeenkomstig artikel 21.
Echter, sommige items zijn toegestaan: doeken op vernietigde voertuigen of onderdelen, een duidelijk gereedschap geplaatst op de bovenkant van de achtervleugel, een doek op de achterklep speciaal ontworpen om een slotenmaker die de auto start te beschermen tegen brand, een nachtkleed over de auto, en bandenwarmers. Bovendien heeft de herfsttest extra uitzonderingen. Bijvoorbeeld, tijdens de winter testteams misschien gebruik maken van een doek of andere afdekking voor een vloer die is bedoeld voor de test, maar niet is gemonteerd op het voertuig en tijdens reparaties en reparaties van een vernietigd voertuig.
Als Pirelli dit moet doen, kan de FIA besluiten om een testdag voor weerbanden te plannen op een van die drie nachten in gesprek met de deelnemende groepen. Hoewel de monitor op dat moment zo snel opdroogde, kan er maximaal een uur gereden worden op een vochtige baan, maar dit werd gebruikt in Barcelona. Daarom is er in Bahrein geen weerwieltest gedaan.  ,
Wat de richtlijnen niet suggereren
Er zijn veel regels in Formule 1, maar wat eigenlijk niet geschreven is, is zo intrigerend voor het F1-team. Wie de principes leest, ziet dat er geen regels zijn voor het gebruik van motoren of bepaalde onderdelen voor de wintertests. Kortom, dit is niet verplicht. Ze kunnen op die plek gespeeld worden door gewoon te voldoen aan de wetten in feite dat jaar. Bovendien mogen alleen auto’s die alle crashtests hebben doorstaan, concurreren met het team. Voor de rest zijn de groepen vrij om te kiezen welke onderdelen en hoeveel te gebruiken. Hoewel Pirelli in 2024 35 wielen per team toegankelijk heeft gemaakt, is er dit jaar weer niets bijzonders aan de banden voor de testdagen. Van die 35 kan het team tot 30 man in dienst hebben. Het team ‘ zelfs beperkingen in het maken van hun programma’s zijn in dat opzicht.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.