In de afgelopen jaren is het belang van testclubs in het MotoGP aanzienlijk toegenomen. Aangezien het gebruik van tal van aerodynamische verbindingen is uitgegroeid tot een veel voorkomende praktijk op moderne machines, is het cruciaal om grondig te onderzoeken de componenten voordat ze te gebruiken in het weekend van de race. Met uitzondering van Honda en Yamaha, die hun lopers mogen installeren, mogen producenten die beoordelingen alleen met strijders uitvoeren als gevolg van de concessies. De meeste fabrikanten vertrouwen dus op ervaren automobilisten voor de vereiste tests en ontwikkeling, die ook een aanzienlijke invloed hebben op de ontwikkeling van de talrijke motorfietsen. Door het testen zorgen ze er ook voor dat bedrijven concurrerend kunnen zijn. Welke chauffeurs werken echter als testers voor welk bedrijf in 2025?
Ducati
In 2025 heeft Ducati slechts één echte ontwikkelaar in dienst. Dat is . De doorgewinterde Italiaan heeft een deal die van kracht zal zijn tot 2026 in aanvulling op de vorige. Onlangs kreeg Pirro meerdere malen per jaar een snaar voor betrokkenheid bij MotoGP etniciteiten, maar sinds de terugkeer van de concessies is dat uniek. Volgens Ducati’s suprematie is het merk niet langer toegestaan om wildcards te gebruiken, dus Pirro moet het doen met betrokkenheid bij geheime tests en gedeelde MotoGP testen. Hij kan zelfs inpakken als een van de gewone individuen ziek of gewond is.
KTM
KTM heeft twee uiterst goed geïnformeerde testers in dienst, in tegenstelling tot Ducati’s zelfs Pirro testen. is sinds 2019 geassocieerd met het Mattighofen model en zal in 2025 opnieuw de examenkrijger spelen. Net als volgend jaar kreeg hij steun van . Een of beide, of misschien beide, zullen naar verwachting in 2025 een of meer stammen beginnen samen met een touw. In ieder geval was dit de situatie in 2024 ondanks de kwetsbare financiële situatie die dit jaar weer voorkomt. Vanwege de overeenkomsten heeft KTM de kans om dit zes perioden te doen.
In het afgelopen jaar gebruikte KTM een tweede test in ‘s man, maar de overeenkomst van de Duitser werd pas in 2025 verlengd.
Dani Pedrosa is al lang een gewaardeerd lid van het KTM testpersoneel.
Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen
Aprilia
Wat concessies betreft, is de positie van Aprilia vergelijkbaar met die van KTM. Daarom kan Noale ook zes keer een string gebruiken. Als dat gebeurt, is Lorenzo Savadri de juiste persoon om te vertrekken. De Italiaan is Aprilia’s consistente testen voor decennia, een positie die hij zal houden tot het einde van 2026. Savadari is ook de beste keuze om te verwijderen gewonde of zieke Aprilia bestuurders in aanvulling op tests en wild card deelnames.
Yamaha
In 2025 werd hij vervangen door . De Spanjaard mag de belangrijke tijd dit jaar met de YZR-M1 onderzoeken als gevolg van de concessies, en hij kan ook rekenen op een aantal kwalificaties, waarvan Yamaha in totaal zes heeft. Maar Fernández is niet de enige ontwikkelaar van het merk van Iwata. is al een aantal jaren een belangrijk lid van het examenpersoneel, maar hij worstelt nog steeds met de gevolgen van een operatie die hij begin 2024 onderging. De Britt was niet in staat om de Shakedown Test van 2024 te doen, waar hem vereerde, en hij miste ook de Shakedown Test van 2025. De Italiaan deed veel tests voor Yamaha vorig seizoen.
Honda
Tot slot de evaluatiegroep van Honda, die in de aanloop naar 2025 sterk is versterkt. maakt daar deel van uit, net als in de afgelopen jaren, ook al hoeft de Duitser dit jaar geen rekening te houden met de snaarbijdrage. Als Honda besluit om een loper in dienst te nemen op weekendraces, zal , de winnaar, die trots ontvangen. werd nog steeds getest door de Chinezen, maar deze keer zullen ze veel controleren. Aleix Espargaro, een inwoner van Aprilia, is onlangs met pensioen gegaan van actieve races en trad in de Chinese dienst als vechter.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.