Wolff: F1-teams moesten aanpak veranderen door nieuwe generatie auto’s

Mercedes domineerde de Formule 1 van 2014 tot en met 2020, maar sinds de introductie van het nieuwe reglement in 2022 worstelt het om constant aan de top te strijden. Het grondeffect bleek met name bij Mercedes tot problemen te leiden. Zo hadden George Russell en Lewis Hamilton het lange tijd zwaar met het porpoising van de W13. Hoewel er sindsdien vooruitgang is geboekt, bleek het met name vorig jaar een uitdaging om updates door te voeren die ook daadwerkelijk vooruitgang boden.

Meerdere teams hadden daar last van en dat leidt tot de vraag hoe dat mogelijk is, in zo’n technologisch geavanceerde omgeving. Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft wel een verklaring. “Niemand slaagt erin om deze uiterst complexe interactie tussen de onderkant van een auto en het asfalt een heel jaar lang en onder uiteenlopende omstandigheden onder controle te houden”, zegt hij tegen Auto, Motor und Sport. “Als je een upgrade aan de auto uitvoert en het werkt na een paar races, dan denk je automatisch dat je de richting hebt gevonden. Dan kom je op een ander circuit, heb je de volgende upgrade in je bagage zitten, die je tien punten downforce of twee tienden van een seconde zou moeten geven, en dan ineens werkt niets meer. De auto onderstuurt of schokt, en alles wat je dacht te weten, is fout. Dan bouw je het opnieuw, maar verlies je ontwikkeltijd.”

Een definitieve oplossing voor dat probleem is er volgens Wolff ook niet. Het is volgens de Oostenrijker vooral een kwestie om zo vaak mogelijk ‘aan de goede kant van de streep’ te staan. Kortom, een auto bouwen die op de meeste circuits wel goed uit de verf komt. Dat was in 2024 niet het geval, merkt Wolff op. “Alle vier teams die afgelopen jaar races hebben gewonnen, hebben deze ups en downs meegemaakt”, stelt hij. “Niemand heeft een auto ontworpen die stabiel is op alle racecircuits en onder alle weersomstandigheden. McLaren had een geweldige auto voor maximale downforce en warm weer. De Ferrari zat ook meer in die richting. Onze auto was snel als er scherpe bochten waren en als het koud was. De Red Bull kon soms het een, soms het ander”, somt hij op.

‘Elke ontwikkeling werkte’

Uiteindelijk is er wel een manier om in ieder geval weer de juiste richting te vinden. “Je begint patronen met elkaar in verband te brengen”, legt Wolff uit. “Circuits waar je auto goed presteert, trainingssessies waarin je je auto verder ontwikkelt, bandencompounds die beter bij de auto passen. Je houdt bij welke temperaturen goed zijn voor de auto. Ik hoop dat we hieruit in de winter de juiste conclusies trekken en de ontwikkelingsrichting voor de auto van 2025 aanpassen. Het is niet mogelijk om deze schommelingen volledig te elimineren. Ook volgend jaar zien we ze in alle teams terug”, weet hij zeker.

Toch is die trend van vorig jaar een bijzondere. Voorheen leken updatepakketten immers vrijwel altijd tot betere prestaties te leiden. Sinds het grondeffect terug is in F1, lijkt dat steeds minder vaak het geval te zijn. Wolff geeft daarom toe dat die regels de teams hebben geforceerd om de aanpak te veranderen ten opzichte van 2021 en de jaren daarvoor.

“In 2021 werkte elke ontwikkeling. Als de windtunnel meer downforce beloofde, was dat ook op het circuit het geval”, meent de Mercedes-topman. “Tegenwoordig heeft je auto een bepaald prestatievermogen. Maar er zijn geen algemene regels over hoe je dit kunt bereiken. Dit verschilt per route. Wanneer de onderkant van de auto aan de buitenrand licht contact maakt met de weg in een snelle bocht, begint de neerwaartse kracht af te nemen. Vervolgens moet je de auto zo afstellen dat dit contact niet meer plaatsvindt. Maar dat kost je wel rondetijd op andere plekken.”

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Toto Wolff

Mercedes

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie