Xpeng Aeroht is klaar voor productie

De ‘Land Aircraft Carrier’ heeft het afgelopen jaar belangrijke mijlpalen
bereikt, waaronder de acceptatie van de aanvraag voor typegoedkeuring en de
eerste openbare, bemande vlucht. Deze stappen laten zien dat het voertuig klaar
is voor commercialisatie en dat XPENG AEROHT de vereiste veiligheid, prestaties
en betrouwbaarheid biedt.

XPENG AEROHT heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt, wat het potentieel
van de lage-luchtvaarteconomie weerspiegelt. In 2024 haalde het bedrijf 150
miljoen USD op in een Series B1-financieringsronde en begon het met de bouw van
de serieproductiefaciliteit voor modulaire vliegende auto’s in het Chinese
Guangzhou. Deze faciliteit, met een oppervlakte van ongeveer 180.000 vierkante
meter, moet jaarlijks tot 10.000 luchtmodules produceren, waarbij
luchtvaartkwaliteit zou worden gecombineerd met de efficiëntie van
grootschalige autoproductie.

Om deze missie te realiseren, heeft XPENG AEROHT een gefaseerde
productstrategie ontwikkeld:

  • Fase 1 – ‘Land Aircraft Carrier’ modulaire vliegende auto: maakt
    persoonlijke vluchten toegankelijk door het vereenvoudigen van operationele
    processen en het verbeteren van de gebruikerservaring. Het biedt nieuwe
    mogelijkheden voor toekomstige mobiliteit en is een waardevol hulpmiddel voor
    openbare dienstverleners.
  • Fase 2 – Vliegende auto met kantelrotor voor hoge snelheid en lange
    afstanden: Speelt in op specifieke transporttoepassingen via de lucht en
    samenwerkingen met overheidsinstanties, toezichthouders en andere
    belanghebbenden, om geïntegreerde stedelijke luchtmobiliteitsnetwerken te
    creëren.
  • Fase 3 – eVTOL vliegende auto: maakt naadloze deur-tot-deur
    transportsystemen via land en lucht mogelijk.

XPENG AEROHT werkt momenteel, behalve Fase 1, ook aan de ontwikkeling van
Fase 2 en 3. De zespersoons vliegende auto met kantelrotor, die de
internationale codenaam ‘X5’ draagt en al een aantal belangrijke mijlpalen
heeft bereikt, is onderdeel van Fase 2. De ‘X5’ heeft inmiddels succesvolle
zweeftests voltooid en een speciale vliegvergunning verkregen.

Land Aircraft Carrier

Traditionele vliegtuigen hebben grote, dure hangars op vliegvelden nodig. En
daar komen ook zaken als regelmatig onderhoud, een beperkte laadinfrastructuur
voor elektrische modellen, een langdurige en gecompliceerde opleiding om piloot
te worden en een beperkte mobiliteit op de grond bij. En voor transport over
land naar een andere start- en landingslocaties is vaak speciaal transport
nodig.
De Land Aircraft Carrier is ontworpen om deze beperkingen weg te nemen.
Bijvoorbeeld met het autonome afscheidings- en connectiesysteem. Daarmee is het
mogelijk om de luchtmodule geheel op te bergen in de bagageruimte van de
grondmodule.

Het moederschip op de grond brengt de luchtmodule naar iedere gewenste
locatie, waar de afscheiding met één commando wordt geactiveerd.
De luchtmodule strekt zijn armen uit, klapt het landingsgestel uit en is klaar
voor vertrek. Na de landing verbindt de grondmodule zich weer nauwkeurig met de
luchtmodule, die zijn armen weer intrekt en zich zo opbergt achterin de
grondmodule.

Moederschip met zes wielen, te besturen met B-rijbewijs

De grondmodule is ongeveer 5,5 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog.
Het design is geïnspireerd op hoe een maanrover op aarde eruit zou kunnen
zien, met scherpe lijnen, op kristal geïnspireerde koplampen en een
‘galactische paraboollijn’ die zich uitstrekt van de koplampen tot de
achterzijde.

Het design wordt ook gekenmerkt door het ‘zwevende’ dak, de donkere
wielkasten en zijspiegels die zich tijdens het parkeren in de voorspatborden
terugtrekken. Door een glazen paneel is de luchtmodule in de bagageruimte te
zien, eenrichtingsdoorzichtige achterruiten zorgen op eigen wijze voor privacy
achterin. De grondmodule biedt niet alleen ruimte aan de luchtmodule, maar ook
ruimte aan vier inzittenden. De ‘Land Aircraft Carrier’ wordt beschikbaar in
vier kleuren die aansluiten op de verschillende voorkeuren van klanten.

Het voertuig is gebouwd op het eerste 800V siliciumcarbide-platform, dat het
voertuig met een gecombineerde CLTC-range van meer dan 1.000 kilometer geschikt
maakt voor lange afstanden. Met drie assen, zes aangedreven wielen en
meesturende achterwielen claimt hij ook een hoog laadvermogen en
offroad-prestaties. Tevens kan de grondmodule zowel rijdend als tijdens het
parkeren dienst doen als mobiel snellaadstation voor de luchtmodule. Zo is deze
altijd direct klaar om op te stijgen. Op een volle batterijlading kunnen tot
zes vluchten worden gemaakt.

Luchtmodule: Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL)

De luchtmodule is voorzien van zes rotoren met opvouwbare propellers en
armen, terwijl de lichtgewicht panoramische cockpit met 270° zicht rondom
is vervaardigd uit koolstofvezel. De luchtmodule wordt aangedreven door een
800V siliciumcarbide hoogvoltagesysteem met een hoge energiedichtheid van de
batterij en een compact aandrijfsysteem voor een efficiënte en moeiteloze
vlucht. Het vluchtcontrolesysteem omvat fly-by-wire-technologie met
driedubbele redundantie, elektronische fencing, navigatie met meerdere bronnen,
dubbele aanpassing aan de omgeving en elektromagnetische compatibiliteit.
Daarmee voldoet hij aan de standaarden van zowel de luchtvaart- als
auto-industrie.

De veiligheidsuitrusting van de luchtmodule omvat volledig redundante
designs voor de voortstuwing, stroomvoorziening, vluchtcontrole en bediening.
In milliseconden wordt automatisch gereageerd op uitval van een rotor. Tests
met 200 exemplaren hebben aangetoond dat dit systeem ook onder uitdagende
omstandigheden werkt. De bediening met een joystick is eenvoudige, waardoor de
gebruiker er snel mee leert te vliegen. Zowel in handmatige als automatische
modus is het mogelijk om met de luchtmodule te vliegen dankzij intelligente
vluchtassistent. Zo is het opstijgen met een druk op de knop mogelijk en zorgt
de aanwezigheid van automatische routeplanning, real-time monitoring van het
luchtruim en visuele assistentie tijdens het landen voor extra gemak en
veiligheid.

Kenteken melden

Plaats een reactie