Yamaha maakt niet dezelfde fout met het nieuwe MotoGP telescoopteam.

De Chinese cultuur waardeert overtuigingen, die ook duidelijk zijn in het MotoGP. De methoden die tot meer dan vijf jaar geleden perfect waren door Yamaha en Honda zijn nu volledig achterhaald. In 2024 stonden Honda en Yamaha niet op het grote scherm, waaruit blijkt dat beide bedrijven een diepe rivier hebben gevonden. Vanaf woensdag met de eerste voorjaarsevaluatie in Sepang hopen ze de weg naar boven te vinden in 2025.

De Shakedown Test, die afgelopen zondag eindigde, was de eerste keer dat Yamaha een cheque kreeg. De snelste aller tijden was Fabricio Quartararo, gevolgd door van . Een geweldige plek voor Yamaha om te beginnen, ondanks de afwezigheid van bijna alle andere vier full-time voertuigen. Deze week in Maleisië, waar de vier Iwata full-timers van het bedrijf aanwezig zijn, zal in beweging zijn. Dit komt door de introductie van Pramac, Yamaha’s verse gerechten team. RNF werd de afgelopen jaren specifiek vaarwel gezegd vanwege een gebrek aan vertrouwen in het financiële vermogen van het team om de deal te financieren nadat de deal was gesloten. Het dient ook als een voorbeeld van Yamaha’s management’s overtuiging dat contracten met satellietteam werden gezien als een bron van inkomsten.

Fabio Quartararo, Yamaha MotoGP Team, Alex Rins, Yamaha MotoGP Team

Er is geen twijfel dat het vertrek van het gerechtenteam niet behulpzaam is geweest, maar dit alleen verklaart niet de uitdagende draagsituatie waarin Yamaha zich bevindt. Het tegenovergestelde is waar, vooral in een tijd waarin de YZR-M1 sterke punten als behendigheid en momentum verloor. Er zijn nogal wat recente kwesties geweest, en Yamaha heeft maar de helft van de informatie, die zowel de vooruitgang als de mogelijkheid om ze aan te pakken vertraagt. Dit verklaart waarom Quartararo en Lex Rins bijna volledig in de top 2024 staan in lijn met de gratieperiode die professional directeur Max Bertolini, die een jaar geleden uit Ducati werd vervangen, kan ontvangen voordat zijn nieuwe werkpraktijken worden geëvalueerd.

Het vinden van bondgenoten om de rivier te ontwijken was volgens Yamaha een noodzaak. Dit resulteerde in de satellietovereenkomst met Pramac, die naar verwachting totaal anders zal zijn dan eerdere samenwerkingsverbanden met satellietteams zoals RNF, Sepang Racing Team en Tech3. Als Yamaha heeft onderzocht hoe Ducati is geëvolueerd in de schatting, Pramac kan dezelfde behandeling krijgen als voorheen van Borgo Panigale. Ook al reed Jorge Marten niet voor het fabrieksteam, ze gaven hem ook de kans om het 2024 Wereldkampioenschap te winnen.

” We begrepen dat het speelveld de afgelopen jaren is veranderd en dat we meer voertuigen en winkeliers nodig hadden. We willen samenwerken als een team om Yamaha terug te leveren naar de plaats die het verdient,” aldus groepsmanager Paolo Pavesio, de opvolger van Lin Jarvis, volgende maand bij de gezamenlijke groepspresentatie. ” Er zullen vier fabrikant voertuigen op het netwerk die volledig uitwisselbaar zijn. Een familielid zijn is belangrijker dan alleen een klant. We hebben geweldig gedaan met Ducati in de afgelopen jaren, en we zijn ervan overtuigd dat we boeiende dingen kunnen toevoegen, zei Pramac CEO Paolo Campinoti.

Fabio Quartararo tijdens de Sepang MotoGP Shakedown Test.

Fabio Quartararo tijdens de Sepang MotoGP Shakedown Test.

Foto van: Dorna

De beperkingen die collega’s in het verleden moesten doorstaan, moeten voorbij zijn. Hervé Poncharal herinnert zich dat maar al te goed in gesprek met &nbsp, Motorsport.com. De eigenaar van Tech3 was 18 jaar verbonden met Yamaha, voordat hij in 2019 overstapte naar KTM vanwege een gebrek aan genegenheid en- bijzonder gespecialiseerde- ondersteuning. Yamaha zei destijds dat hij niet geloofde dat een schotelgroep een belangrijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling. Sponsoring Monster had zwarte motoren voor ons, maar als je dat eruit kraste, gingen de blauwe van de fabrieksmotoren van het vorige jaar voorbij. Soms zagen we zelfs de letters VR, van , op componenten,” legt Poncharal uit. “Ik herinner me Dovi]] zette altijd druk op me om te vragen naar elementen om de efficiëntie te verhogen, maar toen vertelden ze me dat de deal gewoon was om het net te vullen, ons te steunen en de MotoGP aan te moedigen. Toen ik met hen sprak, voelde ik me een stoorzender en een last.”

In de kleuren van Tech3, &nbsp, maakte als fabriekschauffeur van Yamaha zijn debuut in de MotoGP. Hij maakte in een interview met Motorsport.com duidelijk dat hij nooit de hulp had gekregen die hij nodig had:” Yamaha heeft veel beloften gedaan die niet zijn nagekomen. We hadden vorig jaar maar drie motorblokken, maar we mochten er vijf gebruiken. Ze gaven ons de naadloze versnellingsbak niet. De huidige KTM vechter had toen opgenomen en zei: “Soms had ik liever minder geld verdiend zodat ik beter materiaal kon krijgen.”

Miguel Oliveira, Pramac Racing, Jack Miller, Pramac Racing

Miguel Oliveira, Pramac Racing, Jack Miller, Pramac Racing

Foto van: Pramac Racing

Na de samenwerking met Tech3 verscheen Petronas. Dat team betaalde de prijs voor de meest recente M1, maar het team verdween drie jaar later. Het team bleef als RNF onder Razlan Razali’s leiding, maar Yamaha voelde te veel onzekerheid en risico’s, dus nam hij de beslissing om te blijven zonder een satellietteam. ” Toen beseften ze hun fout. Ik had M1 dromen, maar dat was buiten mijn begrip om hoe ze toen dachten. Daarom zijn we vertrokken,” voegt Poncharal toe. Hij weet zeker dat Pramac’s nieuwe hoofdstuk in Yamaha positief zal zijn. De Japanners zijn zeer concurrerend vanwege hun methoden en geschiedenis. Zij zullen ongetwijfeld naar voren komen en een krachtige band leggen met Japan en Europa.

Gino Borsoi, de ploegmanager van Pramac, is belast met het communiceren van Miller en Oliveira’s wensen aan Yamaha. Voor het einde van het vorige seizoen reisde hij naar Iwata om hem te ontmoeten, en daar had hij een zeer positieve indruk. De voormalige Italiaanse chauffeur is overtuigd van Yamaha’s inzet en vertrouwt op het Bartolini-effect en alles wat bij zijn technische leiderschap hoort.

” Max heeft een completere visie gecreëerd. We zullen proberen om die manier van werken van Ducati naar Yamaha over te dragen met behulp van onze ervaring en die van Bartolini. Het is niet nodig om iets uit te vinden, we kunnen kopiëren wat werkt en dat is het. Als we die aanpak toepassen, kunnen we een motor in minder tijd inzetten. Max komt van de beste school in de paddock,” benadrukt Borsoi, een van de belangrijkste spelers in de presentatie van Yamaha’s MotoGP project voor 2025. Het is een goed voorteken dat de fabrieksploeg en Pramac’s samen op het podium stonden. Nu is het aan jou om dat vast te houden.

Lees meer:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Pramac Racing

Yamaha MotoGP Team

Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.

Kenteken melden

Plaats een reactie