Zo gaat het Prema IndyCar-team eruit zien

In de IndyCar telt een team niet echt mee als het geen fabriek in de omgeving van Indianapolis heeft. Dat heeft nieuwkomer Prema ook begrepen. Op nog geen kilometer van het grote Andretti Global-gebouw is de Italiaanse renstal druk bezig met het opbouwen van de renstal. Prema kocht in juli een gebouw van 7.000 vierkante meter en daar krijgt langzaam maar zeker het team vorm. En dat het Prema is, dat valt goed te zien: een gigantisch logo prijkt op het gebouw. De werkzaamheden zijn nog in volle gang en alles moet nog geperfectioneerd worden voor maart, wanneer Prema echt debuteert in de IndyCar. “We zijn net klaar met het bouwen van een muur die gelijk is aan de muur die bij de Amerikaanse pitlanes staat. Daar gaan we onze pitstoptests doen”, verklaart teambaas René Rosin tegenover Motorsport.com.

Een deurtje verder is de ruimte gereserveerd voor alles wat met de logistiek te maken heeft. Uiteraard staan er twee van die grote Amerikaanse trucks, maar ook een enorme camper van derde coureur Romain Grosjean staat geposteerd. De trucks hebben al de stickers van Prema, Grosjean heeft zijn eigen vervoermiddel nog niet omgedoopt in de Italiaanse kleuren. Ondertussen is het een komen en gaan van pakketjesbezorgers. Van alles komt binnen, van spullen voor de auto’s tot aan kantoormeubilair. Onder een doek ligt ook al de eerste Chevrolet-motor, waarmee Prema gaat racen.

Prema Indycar truck

Foto door: Roberto Chinchero

Dan naar het mooiste stukje van de fabriek, waar the magic happens: de assemblage. Er worden vier auto’s gebouwd, twee voor de stratencircuits en twee voor de ovals. “In de IndyCar is de regel dat er geen tijd is om de auto’s telkens aan te passen. Op de kalender staan races op stratencircuits in steden, waarna er een paar dagen later op een oval wordt geracet. De carrosserie is hetzelfde, maar aanpastijd is er dus niet”, aldus technisch topman Giacomo Piccini.

De stap naar Amerika

Prema heeft in Europa naam gemaakt als een topteam in zo ongeveer alle opstapklassen richting de Formule 1 en gaat voor het eerst serieus aan de slag in de Verenigde Staten. Rosin legt uit waarom zijn team deze stap zet. “Veel mensen vragen ons dat. Er zijn verschillende coureurs geweest die na de Formule 2 met ons door wilden, maar we hadden niets te bieden”, aldus de teameigenaar. “Insiders in de F1-paddock adviseerden ons om naar de IndyCar te gaan. Nu zijn we hier dus!” Met Callum Ilott en Robert Shwartzman staan er komend jaar twee coureurs op de grid die in Europa voor Prema hebben geracet.

Robert Shwartzman, Callum Ilott, Prema Racing

Robert Shwartzman, Callum Ilott, Prema Racing

Foto door: Prema Powerteam

Het is geen eenvoudige stap. De concurrentie is in de IndyCar moordend. En de geschiedenis heeft bewezen dat het voor een Europees team bijzonder lastig is om echt voet aan de grond te krijgen. Om toch goed beslagen ten ijs te komen heeft de renstal kosten noch moeite gespaard. “Je hebt in deze klasse specifieke kennis nodig en die hebben we uiteraard niet”, legt Rosin uit. “Daarom hebben we besloten het team te structureren met mensen die een schat aan IndyCar-ervaring hebben. [IndyCar-]teambaas Piers Philips [kwam over van Rahal Letterman Lanigan Racing] en operations manager Graham Quinn heeft lang bij Andretti gewerkt. We zijn ons bewust dat we nog veel te leren hebben, maar we zetten onze ambities niet opzij. In het eerste seizoen willen we op stratencircuits het goed doen, op de ovals hebben we meer tijd nodig.”

2 maart mag Prema laten zien wat het kan tijdens de traditionele seizoensopener op St. Pete. Dat is een stratencircuit en als we Rosin mogen geloven wil daar Prema daar direct scoren.

Lees meer:

In dit artikel

Gijs Leuvenink

IndyCar

Romain Grosjean

Callum Ilott

Robert Shwartzman

Prema Powerteam

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Kenteken melden

Plaats een reactie